NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2007
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2006-10-08, 19:06
1999 har Anders Berg och Niclas Hertzman här ovan en diskussion om bl a hejderidaren Elias Palm och en trumpetare Salomon Palm. Om den senare vet jag nästan inget. Om Elias Palm finns nyligen utredda uppgifter under   Finja (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=16931) där bl a Anders Berg medverkar.
Elias Palm är alltså son till kyrkoherden i Vireda Harald Magn. Palm, död där 1688-03-06 - en uppgift som redan Smol Ups har. Som man kan läsa under Finja finns en hel del ättlingar, för vilka jag särskilt tackar Gert Påhlsson.
Själv hade jag missat att skriva in uppgifterna från Smol Ups, men fick syn på en uppgift i den gamla Genealogisk Tidskrift, Band 5 (1958-1960), sid 20.: Anges i Finja dödbok 1730: Född i Vireda prästgård, 54 år, 7 månader, 14 dagar.
Återigen en påminnelse att de som forskat tidigare har lämnat spår efter sig som är värdefulla. Nu är det bara att gå in i Genline t ex (om man har den) och kolla originalet.
Ang Salomon har jag antecknat 1711 nämns en Mons. Salomon Palm som dv i Finja hos en salig korpral Malmberg.
Vänligen,
Olle Elm