NULL Skriv ut sidan - Millberg

Anbytarforum

Titel: Millberg
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-01-24, 14:02
Mats,
Jag har inte någonstans påstått att din morfar eller hans släkt skulle ljuga. Jag har endast ifrågasatt de uppgifter du själv publicerat på din hemsida.
 
I ditt inlägg 24 jan 2003 kl. 10.57 skriver du att jag ska titta på födelseboken för Strö för att se att greve Ekeblad är far till Claes Magnus. Det är precis vad jag har gjort och där står kusken Anders Millberg och hans hustru Christina Björkman som föräldrar. Greven är fadder tillsammans med ytterligare två män B Kindberg och Sv. Svanberg. Då kan väl likaväl någon av dessa två vara fäder till Claes Magnus enligt ditt sätt att tyda kyrkböckerna?
 
I ditt inlägg 24 jan 2003 kl 11.56 skriver du att jag har sagt att Claes Julius och Gustaf Vilhelm inte existerar. Det har jag inte påstått. Det jag talade om var att Claes Julius som enligt din hemsida är född i Strö 1850 inte finns med i födelseboken i Strö eller Sunnersberg. I brevet från Anna till Greta du har på din hemsida står att Gustav Vilhelm är yngre bror till Claes Magnus, och det jag sa var att det inte finns någon yngre bror till Claes Magnus född i Strö.
Du anser att prästen gjort stora fel när han skrivit att Claes Magnus är född i Sunnersberg när han egentligen är född i Strö. Nej, det har han inte gjort. Det är ett vanligt sätt att skriva för prästerna i Västergötland om personerna ifråga har flyttat utanför pastoratet. Sunnersberg är moderförsamling och Strö är annexförsamling. Det som trots allt verkar vara något fel på är att inget av barnen finns i någon födelsebok för varken Strö eller Sunnersberg. Men eftersom familjen kom inflyttande från Husaby kan jag tänka mig att dom är födda där och att prästen när han skrev in familjen i husförhörslängden av bara farten skrev att alla var födda i Sunnersberg när han skrivit så på fadern. Är dom födda i Husaby pastorat kan det betyda att dom är födda i någon av församlingarna Husaby, Skälvum eller Ova.  
 
Som även Anders har skrivit här ovan är det på dig bevisbördan ligger när du publicerar uppgifter om släkten, adel eller ej, och någon ifrågasätter uppgifterna.  
Du skriver att Anders Millberg fick en massa pengar men du talar inte om varifrån den uppgiften kommer. Du skriver att Claes Magnus Millberg fick en gård av Piper men du talar inte om om det finns något donationsbrev eller av vilken anledning han fick den. Du nämner bilder och dokument som din morfar har haft som berör Ekebladarna på Stola, utan att nämna vad det är för bilder och dokument. Och som sagt, du nämner ett brev från Nils Fredrik Beerståhl utan att tala om vad det innehåller för eventuella bevis för att Claes Magnus är son till greve Ekeblad.