NULL Skriv ut sidan - Millberg

Anbytarforum

Titel: Millberg
Skrivet av: Sten Kumlin skrivet 2003-01-24, 13:07
Hej Lotta,
det är så att jag inte startade denna diskussion utan jag svarade en frågeställare men jag minns inte vem och om vad .Jag har hamnat överst för att alla inlägg före mig är borttagna.
Den där släktutredninmgen skrevs av min framlidne far på 70-talet och när jag skrev mitt inlägg hade jag den till hands men inte nu.
Anledningen till att min far undersökte ätten Ekeblad grundligt är att han sökte efter en Björn-släkt som kunde passa in som ana till Olof Björnsson på Sahlberget, häradshövding 1527-35 i Norrbo hd och 1533 även Tjurbo hd. och även domhavande på Sahlberget.
Han var intresserad av en Esbjörnsson, i Broddbo om jag minns rätt, NV Sala och som förde ett eklöv i vapenskölden. Skälet till detta sökande bland högre ståndspersoner var/är inte att vi vill skaffa oss adliga förfäder utan det faktum att Gustav Wasa tog läs och skrivkunnigt folk till tjänstemän där det fanns tillgång; d.v.s prästståndet och den
långa svansen av fattiga men skrivkunniga adelssläktingar.
Det var anledningen till att jag fann det intressant att se Ekeblads vapenbild här på Anbytarforum med eller utan text.
Att en Ekeblad har sått vildhavre är ju inte på något sätt otroligt. Jag har själv en sådan skröna i släkten. Skröna förblir det för det går aldrig att bevisa att en fattig soldat som blir självägande bonde och betalar gården  kontant på 1840-talet  hade fått hjälp av sin högadlige fader.Underligt är också att han är förd som död i dödsboken 1 år gammal så han hann med mycket i sitt korta liv. Kan vi lita på prästerna är då frågan?  
Om du eller någon annan har blivit stött i kanten så ber jag om ursäkt.
Bästa häsningar  
Sten