NULL Skriv ut sidan - Millberg

Anbytarforum

Titel: Millberg
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-01-23, 21:25
Sten,
Jag recenserar inte någon hemsida. Jag har inte skrivit ett dugg om vad jag tycker om Mats hemsida, och om jag skulle få för mig att göra det skulle jag inte göra det här under rubriken Introducerad adel/Ekeblad.
 
Mats talar själv om här ovanför hur man ska hitta  den röda tråden från honom till släkten Ekeblad. Han talar om det efter att ha fått en fråga och hänvisar själv till en länk på sin hemsida om man vill ha svar på frågan. Han skriver, dessutom understruket, att greve Claes Julius Ekeblad är Claes Julius Millbergs farfar. Om man går till hemsidan och tittar på det och ser att det inte hänger ihop så är man i sin fulla rätt att påtala felaktigheterna, och att göra det här eftersom det var här frågan kom upp. Jag håller mig till ämnet till skillnad från dig och vissa andra som enbart har ifrågasatt Elisabeths ifrågasättande. Jag förstår fullständigt att någon som letar efter information om släkten Ekeblad tittar under den här rubriken och just därför är det ju bra om viss falsk information avslöjas här, så att inte de som tittar in godtar allt som skrivs utan urskillning. Möjligen kan du avgöra vad som är sant eller falskt av det du hittar på olika ställen på Internet, men alla kan det inte.  
 
Vad det är för lag du avser att jag hittat på vet jag inte. Det är inte olagligt att sprida falska släkttavlor vad jag vet, och jag har inte påstått det heller. Däremot tycker jag mycket illa om det och kommer att fortsätta att påtala sådant om jag hittar det. Det dyker ofta upp personer som gärna, av någon outgrundlig anledning,  vill vara adliga eller ha adliga anor och som därför hittar på samband som inte håller för närmare granskande. Av vilken anledning man gör det vet jag inte. Däremot vet jag att släktforskningen som sådan blir misskrediterad av alla som gör på det viset, och just därför ska det förhindras så långt det bara går.
 
Jag missfirmar inte någon ofantligt offentligt. Den som sprider falsk information missfirmar väl snarare sig själv och blir förr eller senare avslöjad, särskilt om man har lagt ut det på Internet. Och då anser jag att förr snarare än senare är att föredra.
 
Slutligen Sten, var är det material du skrev att du hade när du startade den här diskussionen 16/5 2002? Det låter verkligen som om det vore något som kunde vara intressant för dom som tittar in under den här rubriken för att dom är intresserade av ätten Ekeblad.