NULL Skriv ut sidan - Millberg

Anbytarforum

Titel: Millberg
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-01-23, 16:26
Här tror jag att Mats Kjellström har gjort en Anckarstjerna.  
Tittar man på Mats hemsida och de sidor om Millberg-Ekeblad han själv hänvisar till så är det svårt att få det att gå ihop. Särskilt om man jämför uppgifterna med kyrkböckerna för Strö och moderförsamlingen Sunnersberg.
 
Claes Magnus Millberg född 1798 24/5 uppges av Mats vara oäkta son till greve Claes Julius Ekeblad och placerad hos Ekeblads kusk Anders Millberg. I födelseboken för Strö står kusken Anders Millberg och hans hustru Christina Björkman som föräldrar.
 
Mats uppger också att Claes Magnus fick en son Claes Julius 1850-08-21 i Strö som är Mats morfars morfar.
Det finns inte något barn som heter så som föds i Strö eller Sunnersberg det aktuella datumet eller året.  
I ett brev som finns på Mats sidor skrivet av en Anna Millberg till sin syster Greta Almqvist i Örebro, kallar Anna Claes Magnus för sin morfar. Mats kallar Greta (eller möjligen Anna) för sin morfars mor.
Och här börjar det halta ordentligt. Om Claes Julius är morfars morfar till Mats så skulle alltså Anna och Greta vara döttrar till Claes Julius (om den ena av dom är morfars mor till Mats), vilket dom inte kan vara om dom kallar Claes Magnus (C J:s far) för sin morfar, Claes Magnus skulle i så fall vara deras farfar.
 
Anna uppger också i sitt brev att Claes Magnus fick en (yngre) bror Gustaf Vilhelm som blev präst i Mölndal. Mats uppger att det är Claes Julius som har en bror som heter Gustaf Vilhelm och blir präst i Mölndal. Det finns inte någon Gustaf Vilhelm född i Strö och son till Anders Millberg. Anders Millberg dör dessutom i Strö två år efter Claes Magnus födelse, 1800 11/11. Han får dock en dotter postumt, Eva Margreta född 1801 13/7 i Strö.  
 
Mats skriver att grevinnan Ekeblad begick självmord 1791. Efter kontroll i riddarhusets genealogier så stämmer det och datum var 13/3 1791. Anna skriver i sitt brev att greven tänkte följa sin fru i döden men att en fransysk kammarjungfru hindrade honom och fick honom på andra tankar, och Anna antyder att kammarjungfrun i samband med detta blev med barn och blev bortgift med kusken Anders Millberg. Claes Magnus är född drygt sju(!) år efter den händelsen. Christina Björkman skulle alltså ha varit fransyska. Låter inte särskilt franskt i mina öron.
Dessutom har inte Anders Millberg och Christina Björkman gift sig i samband med Carl Magnus födelse. De kommer inflyttande till Strö 1796 och har då redan en son, enligt inflyttningslängden för Strö.
 
Att en och annan adlig herre skulle vara far till barn som tas om hand mot betalning av någon anställd som gifter sig med den piga som är den blivande modern, tror jag inte är alldeles uteslutet att det har hänt. Men så är det ju uppenbarligen inte i det här fallet.
 
Ytterligare ett tecken på att det är Anckarstjerna-syndromet som drabbat Mats är väl att han bär sig precis likadant åt som övriga som drabbats av detta. Minsta lilla mothugg så går man till angrepp och ska aldrig mer bidra med något i Anbytarforum utan bara hålla allt för sig själv. J Känns det igen?
 
Så, Mats, det är nog bara att acceptera att Claes Magnus Millberg är en Millberg och inte en Ekeblad.  
 
Till sist kan jag bara säga att jag håller med Elisabeth att det är ganska onödigt att bara lägga ut bilder utan några som helst övriga uppgifter och utan att någon har frågat om något. Men syftet i det här fallet var väl enbart att lägga ut en länk till sin egen sida, vilket inte är tillåtet att göra hur som helst i Anbytarforum om jag förstått saken rätt. Att som Mats påstå att det är privata bilder han delar med sig av stämmer ju inte heller. De bilder som finns här är ju scannade från olika böcker.