NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-13
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-11-12, 11:08
Hej Marianne, Eva med flera!
 
Johan Martin Lutter är säkert samme man som i Västra Vram. I kyrkboken kallas han Johan Lutter, utom vid ett tillfälle då jag endast kunde läsa bokstäverna Ma i andranamnet.  
 
Mycket tyder nu på att Johan Martin Lutter tjänstgjort i Stralsund under 1760-talet. Födelseorten Pommern i Sprengtportens GMR kan bero på en ofullständig attest när han flyttar tillbaka till Sverige. Har han gift sig i Pommern med Christina Davidsdotter och fått en dotter Barbara Regina där? Tyvärr är inte kyrkoboksmaterial från Stralsund direkt lättillgängligt. Kanske G-Gruppen kan ha några tips. Har du, Eva, varit i kontakt med dem om Lutter?
 
Det är inte lätt att få grepp om de värvade regementena i Skåne under 1700-talet. Min ackumulerade erfarenhet av att följa många soldater är att såväl enskilt folk som hela kompanier flyttade mycket mellan garnisonerna i Malmö, Landskrona, Kristianstad och Stralsund, och även Kalmar. Dessa regementen namngavs ofta efter sina befälhavare, så t ex Sprengtportens, för att senare kallas Konungens eget värvade regemente in på 1800-talet (men även tidigare). Skånes Knektregister har för enkelhets skull samlat alla dessa regementen under namnet Konungens eget värvade regemente, och en idog man har registrerat det mesta av detta material. Tyvärr finns det dock inte med på den nya CD-skivan som kom i år (endast indelta knektar).
 
Jag lutar fortfarande mot att Niclas Lutter är Anders Lutters son, åtminstone tills vi finner något bättre alternativ. Trumslagare var som regel mycket unga när de antogs, och om Niclas var en något tunn 19-åring så kunde han säkert passera som 16-åring, och kanske ha större chans att bli antagen.