NULL Skriv ut sidan - Lindelius

Anbytarforum

Titel: Lindelius
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2009-06-27, 06:36
Jodå, nog vet jag att Jöns ibland kan benämnas Johannes. Jag betraktar detta som en felskrivning. Men när det gäller Johannes Wattrang så benämns han aldrig Joannes. Namnet är belagt ett tiotal gånger i trivialskola, gymnasium och universitetsmatrikel. Han efterträdde så småningom sin far som kyrkoherde i Torsåker i Ångermanland. Äldsta sonen kallas f.ö. Erik Hansson Wattrang och hans äldste son Hansus(!) vilket gör namnet Jöns omöjligt. Johannes Wattrang är morfar till komm i Högsjö Hans Hellman och kh i Grundsunda Hans Tunaeus. En måg var Lars Hornaeus och i herdaminnet påstås hans hustru vara dtr t kh Hans Wattrang. Sedan kan man naturligtvis fråga sig vad kyrkoherde Lindelius i Linderås kallas. Om han också heter Hans gör det förstås honom omöjlig som far till  Israel Jönsson.
 
Svar av Niclas Rosenbalck lördagen 27 juni 2009 - 09:19:
 
Per, det du tar upp är intressant och leder till följdfrågor - hur och när, geografiskt, sker övergångarna mellan namnen Jöns-Hans-Johan(s)? Detta har jag funderat på själv sedan tidigare då jag har förfäder som på 1600-talet i en källa heter Jöns och i nästa skrivs som Johan. Likaså har jag belagt Hans  Johan växelvis vilket också rör till det (ett exempel där Hans och Johan faktiskt använts växelvis om samme person är ätten Lowrie, var stamfar adlades Lagergren). Nåja, för att återknyta till prästen i Linderås så har Henrik Mosén belagt honom i domböckerna som herr Jöns Petri Lindelius - vilket ska framgå i bland annat Norra Vedbo dombok 1655, hösttinget s 64, där det framkommer att han är far till lagläsaren Johan Lindelius. Herr Jöns i Linderås ska enligt Henrik Mosén vara belagd åtminstone 1615-1636.