NULL Skriv ut sidan - Lind

Anbytarforum

Titel: Lind
Skrivet av: Tony Korpenklo skrivet 2015-04-25, 19:48
God kväll,
Jag forskar åt en bekant och jag har hamnat på ett barnhusbarn av vilkens mor jag inte har fått reda på dess hemförsamling. Barnet heter Augusta Apollonia Lind och föddes 14/4 1823 på Allmänna barnbördshuset och återfinns i rullan F1aa:26, bild 430, med nummer 617. 1823 April. 10. nr 145. ogift 27 år, andra gången födande, inkom kl. 5 f.m. och förlöstes kl. 9 från en lefvande Flicka i första läget, hvarvid Jungfru Almgren biträdde. Utgår på e.m. friskt med barnet, och tillräcklig mjölk. Döptes och kallades Augusta Apollonia.
 
Sedan i Allmänna barnhuset D2CA:8 bild 3110, 4/4 1833: Modern qvinspersonen Lind efter egen uppgift är namnet Maria Cath. Lind.  
 
Inskriven på barnhuset med nummer 3994 och i Mönsterrulla över barnen utomhus, D2H:29 #3994, står följande anteckning: Augusta Lind, f. d. 14 april 1823. Årligt underhåll 20 riksdaler. No. 72. Modren Maria Cath. Lind. Upfostras af Bonden Erik Nilsson i Dal, Häggdångers Sn, Western. Län. 1837 april. Reste och frisedel utfl.
 
Är det någon som har forskat kring denna Maria Catharina Lind som kan kasta ett ljus i vidare forskning? Eller finns det ytterligare källor att hämta på Allmänna barnhuset? Jag använder mig av ArkivDigital. Kan modern No. 72 hänvisa till en ytterligare källa där det kanske står var hon var bosatt?
 
//Tony