NULL Skriv ut sidan - Liljegren

Anbytarforum

Titel: Liljegren
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-07-19, 21:07
Bj?rn,
jag ser att folketellingens Gustav Liljegren var malersvend. Möjligen är han identisk med målare Gustaf Henning Liljegren, född 16/1 1866 i Ljuders socken, Kronobergs län.  
Denne man flyttade från Ljuder till Kungsholms församling i Stockholm 1887, och därifrån till Nikolai församling, också i Stockholm, 1889.  
 
Jag har följt honom i rotemansarkivet (en kommunal folkbokföring i Stockholms stad 1878-1926). Enligt noteringarna i rote 17 (del av stadsdelen Kungsholmen och Kungsholms församling) och rote 1 (hela stadsdelen Gamla stan, hela Nikolai församling) var han ogift och ensamstående. År 1895 fördes han till bilagan, det vill säga en bok över bland annat obefintliga; personer som inte anmält sin utflyttning ur roten. Han kvarstod i bilagan ännu år 1899, som är sista noteringen om honom i arkivet.  
Det kan ju tänkas att han drog till Norge 1895 eller något tidigare.
 
För att utröna om denne Gustaf Henning Liljegren är den person du söker är det nödvändigt att du försöker finna närmare uppgifter om folketellingens Gustav Liljegren i norska källor. Jag är inte närmare insatt i norsk kyrkobokföring, men hans födelsedatum och födelsesocken (eventuellt även hans föräldrars namn) bör väl finnas noterade vid hans vigsel med Helene.
 
Om uppgifterna visar sig överensstämma med Gustaf Henning Liljegrens ska det inte vara några svårigheter att finna tidigare släktled, med början i Ljuders socken.