NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2007
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2005-05-24, 20:00
Hej Kjell Croné!  Jag har litet kompletterande uppgifter, om bergs- fogden Erik Levins första hustru Anna Stina Holmberg (hon kallas Holmborg i Svenska Släktkalendern 1930 sid. 508 under ingressen till släkten Levin). Paret gifte sig i Kil (Örebro län).Enligt födelseboken C:1: 1721 29/9 vigdes Bergsfogden öfver Phillipstads Bergslag med jungfru Anna Stina Holmbergh vid Klockarhammar. Tyvärr är första husförhörslängden i Kil i så dåligt skick, att det ej går att just få ut några uppgifter om Holmbergarna på Klockarhammar (Klockhammar), men troligen är hon dotter till brukspatron Johan Holmberg och Helena Bergstedt. Mycket talar för det, ty kapten Martin Holmborg är ju dopvittne till Helena Beatas son Anders. Han torde alltså vara morbror till Helena Beata Levin. Enligt födelseboken för Kil är Martin Holmborg son till brukspatron Johan Holmberg och Helena Bergstedt. Min förfader Carl Fredrik Holmberg var brukspatron även han på Klockhammar och torde vara bror både till Martin och Anna Stina m.fl. Det vore intressant, om du vet själv eller känner till någon, som vet något om Holmbergarna/borgarna. De kallar sig ibland Holmberg, ibland Holmborg. Min Carl Fredriks 5 barn kallade sig Holmborg och själv kallade han sig Holmberg, men nämns som Holmborg i dödboken för Kil. Har lagt in litet uppgifter om Holmborg/Holmberg under Släkter - Holmborg, som jag så småningom skall komplettera med ytterligare uppgifter, jag fått.  Mvh Bengt Örtenholm