NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 september, 2009
Skrivet av: Yvonne Strömbäck skrivet 2009-03-03, 22:11
Hej Irene !
Jag är inte släkt med Sallander. Känner därför inte till de antavlorna.
Emellertid har jag ju under flera år brottats med problem att finna  Kylanderanor, som framgår av mina tidigare inlägg här under Kylander men även under efterlysningar under Skåne tidigare. Skall försöka lägga in dem som länk här sedan - om jag lyckas.
Anledningen att jag svarade dig, Irene, var att jag uppmärksammade att det fanns en Kylander i frågan.
För flera år sedan fann jag en Maria Kylander i Västergötland och tänkte utreda det närmare och fann då i  Lunds stifts Herdaminnen, Carlqvist: att det fanns en präst i Lunds stift som hette Petrus Hulteen. Om honom står det att han uppges vara f. på gården Slätthult, Hössna Älvsb. län 1675 2/11, son av fogden på Hössna säteri Sven Hansson och Maria Kylander, pråstdotter från Knätte, vilka båda avledo under hans skolgång i Skara; han intogs 1684 i Ulricehamns skola, s686 i Skara trivialskola, 1695 i gymn. därst., s699 22/2 student i Lund, Västg. nation s.å. 28/2.
Det fortsätter med mycken text om Petrus H. med hustru och barn.
Vill rekommendera dig att låna boken, om du är mer intresserad.
 
Jag vet ju inte om jag är släkt med Maria Kylander - men mina Kylandrar har beröring både med Älvsborg och Östergötland- men hur de har kopplingar till varandra har jag inte lyckats klara ännu- men hoppet finns.
Vi är ju många som hjälps åt.
MVH
Yvonne