Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03
Anbytarforum
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03
Skrivet av: Annika Davidsson skrivet 2004-08-11, 11:34
Hej Anders! Tack för upplysningarna om Gumme Ekevall m. familj. Jag kan tillägga att sönerna Jöns föddes 1752 dpt 21/3 samt Zackris f.1756 dpt 28/12 i Växjö. Zackris var den 3:e sonen med detta namn i familjen. Hans två namnar dog båda unga. Tyvärr saknar Växjö kyrkoböcker före 1724 så det är ibland svårt att säkert knyta ihop familjer. Emellertid finns det en borgared 1698 19/12 i Växjö given av Hans Gummesson. Hans löftesmän var Christopher Gudmundsson o. Clas Christophersson. Min tro är att Hans G. och Christopher G. var bröder och söner till Gumme Jonsson. Lars Jonsson, som gifte sig med Hans? änka kan inte vara bror till Per Jonsson Lund då Helena Krok dotter till Jon Larsson gifte sig med Per Jonssons son Jonas Lund(berg). Ien avvittringsskrift given 1721 17/4, troligen inför giftermålet med Lars Jonsson avvittrar Kirstin Håkansdotter sina barn med Hans Gummesson. Denna skrift är underskriven av Jon Larsson (Krok) och Joen Söfringsson. Min mening är att Jon Larsson bevakar sin unge sons intressen inför giftermålet med en mycket äldre flerbarnsmamma. Mvh Annika