NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-29
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2003-03-25, 11:14
Birgitta och Gullan!
 
Först: Gullan, har du sett igen på Lars Kåhres antagliga födelsenotis? Den är kanske mindre svårtydd på microkort än på Genline?
 
Som Birgitta och jag har diskuterat i mail i morse (efter att ha sovit på saken och bägge kommit fram till samma sak), så kan texten i Westrinska möjligen tolkas som att ”broder Daniel” inte alls är Peter Larssons bror, men Lars Kåhres bror. Beroende på om texten är en avskrift eller ett referat, så kan det vara antingen ett missförstånd eller ett ”syftningsfel” (utan att jag vet så mycket om äldre grammatik). Att det alltså är Peter Larsson Kåhres farbror, visiteur i Kalmar, som hjälper denne att framsätta fordran till Johan Fuchs. Därmed ingen son Daniel för Lars del?  
 
Nu en fråga som någon av er eller kanske Håkan Widell kanske kan svara på:
Hur hänger Lars Kåhres (trol. f.1672 i V-vik, död 1716) familj ihop med den Kåhre-släkten som finns i Göteborg? Har någon av er fått tag i Örnbergs Svenska ättartal? Det framgår ju där, enligt Håkan Widell? Jag tror knappast verket finns på biblioteket här.  
 
Bara en liten tanke; ovan har omtalats en Lars Kåhre i Göteborg på slutet av 1700-talet. Man kan anta att det är en son till Lars Kåhre f.1710 i Örebro, död 1745 i Sthlm, skeppsklarerare ibid. Denne Lars i Gbg skall ha varit herrnhuter. I Örebro-dokumentet står att Lars f.1710 köpte ett hus i Stockholm 1743 kallat Papiste-kyrkan. Jag vet att tekniskt sett så är inte herrnhuter och ”anhängare av påvedömet” samma sak, och jag vet ju inte om nämnda hus fick sitt namn tidigare eller senare i tiden, men en tanke kan ju vara att även Lars f.1710 var herrnhuter och att dessa på folkmun ibland kunde kallas papister. Att ordet alltså kan ha använts i allmänt nedsättande betydelse om anhängare av varierande religionsriktningar som på olika vis skilde sig från ”den rena lutherska läran”? Herrnhutismen kom till Sverige på 1730-talet enligt min uppslagsbok (från 1964), och det fanns församlingar i Sthlm och Gbg. Dess ”svärmiska karaktär” måste ju i alla fall ha kvalificerat till att skilja den ganska radikalt från den mer nyktra svenska kyrkan (om den var så nykter på 1700-talet?).
 
Fö har jag funnit en hemsida (Familjen Arnstbergs) där Lars Kåhre anges ha gift sig 1738 med prästdottern Catharina Högvaldia (överensstämmande med Örnberg; som kallar henne Högwall enl. Widell).  
Enligt en matrikel för Royal Bachelors Club (grundad 1769) fanns i Göteborg en kvinna vid namn Sara Charlotta Kåhre gm handlanden och majoren Peter Lamberg f.1742. Dessa fick en son Johan Lamberg (1771) som i sin tur gifte sig med Maria Juliana Kåhre. Kan Sara Charlotta ev. vara en dotter till Lars f.1710, och Maria Juliana en dotter till herrnhuten, dennes trolige son?
Dessutom i SBH en ”L. Kåhre” som tillsammans med sin vän William Chalmers (f.1748) startade ett bolag i Gbg (troligen herrnhutaren ovan).  
Anna Sara Kåhre f.1709 i Örebro, enligt Örnberg, och gift med landssekreteraren i Linköping Sven Maull; jag har hittat ”Sven Maul” omnämnd i Harri Blombergs publikation ”Finnarnas historia i Östergötland”, död 44 år gammal, det står inte vilket år, men det ser ut att röra sig om 1740-50-tal. Han skall ha ägt gården nr20 i S:t Pers kvarter.  
Jag har hittat Maria Elisabet Kåhre som dopvittne i Hedvigs förs. i Norrköping 1747, men inte hennes död, och inga barn. Däremot att hennes make Johan Samuel Eckstein tidigare var gift med Anna Catharina Broocman (känt Nkpgs-namn; präst och boktryckare) död 20/4 1736 och med Catharina Maria Sivers död 15/4 1740 (Hedvig C:1).  
 
Det blev mycket spekulationer och få relevanta fakta, men jag hoppas att ni kan korrigera och/eller ge er mening om ovanstående!
 
Mvh Pernilla