NULL Skriv ut sidan - Kjellman / Kellman / Källman / Kiellman

Anbytarforum

Titel: Kjellman / Kellman / Källman / Kiellman
Skrivet av: Michael Källman skrivet 2013-11-09, 15:03
Hej,
 
Utan några kunskaper i släktforskning tog jag två friveckor på Ancestry och lyckades få ihop ett skapligt släktträd. Inser att det kräver mer än så för att forska på allvar. Tycker det är jättekul men har inte den tid som krävs just nu så medlemskapet där får vila. Dock finns ju möjlighet att vända mig till detta fina forum och kunskaper som finns samlade här.
 
Med egna släktnamnet Källman så är det trots det en för mig väldigt obekant släkt bakåt. Min farmor blev skild från Gösta Källman mot slutet av 30-talet och all kontakt mellan dem upphörde. De bodde dock då i Karlkrona och vet så mycket som att min farfars far var David Fritihof Källman född 27/12 1868 i Motala (dog 1936 i Karlskrona). Var bekant med att han var fotograf och kunde via Ancectrys källor vidare komma fram till att han lär ha varit en av de tidigaste fotograferna i landet. Han hade först atelejéer i Norrköping resp. Göteborg men gifte sig med Sigrid Grevellius (hennes träd har jag kommit relativt långt med) i Karlskrona 1897. Han fortsatte sedan sin verksamhet i Karlskrona och min farfar Gösta tog så vitt jag vet hand om den fotoaffär på Ronnebygatan som familjen hade. Minns ett par gamla foton min farmor (Gulli född 1903) hade från något mörkrum där.
 
Det var däremot svårt att komma vidare i David Frithiofs gren. Kanske hans föräldrar hette Lars Peter Kjellman (f 1833) och Anna Stina Jonsdotter (f 1829) men det fanns nog vissa tvivel på att det var föräldrarna. Dock hade min farfar Gösta (som jag alltså aldrig träffade) en syster som hette Margareta Daséa Källman (född 10 okt 1906 i Karlskrona och avled 5 apr 1988 i  Karlskrona).  
 
Så jag undrar om någon här har mer kunskap om denna del i mitt släktträd? Hade f.ö. utmärkt hjälp vad gäller Davids fru Sigrid Grevillius då grenar i hennes träd ledde till en släkt Feuk som någon forskat mycket i tidigare. Via en hemsida om det kunde jag ta mig långt bak i 1600-talet för dem.
 
Bästa hälsningar
Michael Källman
 
(Meddelandet ändrat av Mickek 2013-11-09 15:11)
 
(Meddelandet ändrat av Mickek 2013-11-09 15:14)