NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 december, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 december, 2010
Skrivet av: Niklas Kant skrivet 2010-12-22, 20:23
Leif, Jo jag har också hittat den där notisen i Skärkind på Maria Cant det måste ju syfta på Maria Adrian? Troligen måste Carl Fredrik blivit född strax innan de flytta dit isåfall.  
 
Väldigt intressant med quartermästaren Hans Cant skulle det möjligen kunna vara löjtnant Canth? Intressant också med att Lars hade en son.
 
Lisa Cant verkar ta rätt konstiga vägar.
 
Tack för all hjälp Leif.
 
Jag har hittat Carl Fredrik och Johan (d.y) i Västerås 1707-1739 hfhl sid 183 hos rådman Lars Adrian. Båda som dotterson. Tyvärr har jag inte hittat några datum där och perioden är ju på 32 år! Möjligen kan de gått i skola i Västerås då familjen reste runt mycket?
 
I hfhl 1697-1709 för Västerås återfinns Johan Hansson Kant i Söder kvarteret, Sjö Tullen. Övriga som finns där är bla Hans Bartels och Anna Cahtarina Adrian.
 
Anna Cahtarina Adrian finns även med i födelsenotisen för Lars (d.y) och bör vara släkt möjligen syster/faster till Maria Adrian, Johan Hansson Kants fru.
Hans Bartels finns med i födelsenotisen för Hans och bör vara släkt på något sätt med Regina Bartels.
 
Hans Larsson Kant måste varit gift minst två gånger, möjligen tre.
Det finns nämligen en Hans Larsson som gifter sig redan 1667 i västervik, men jag har inte lyckas
koppla några barn till det eller dödsfall av frun, dock så fattas det dödsnotiser över några år i Västerviks dödsbok.
 
Däremot kan man dock anta att han var gift redan 1671-01-08 med Catarina Hermansdotter. De får dottern Catharina i januari 1672, sedan kan man läsa ur dödsnotiserna över 1672 att det det går bort en Catharina i 1672 med anförvant Hans Larsson. Den Cahtarina som födds 1672 måste allstå vara Catharina Hansdotter Cant, hon skaffar också barn först av alla syskonen.
 
Regina Bartels och Carl Risholm gifter sig 1693-11-26 i Västervik. Noterbert: hennes efternamn skrivs som Bartills.
När dottern Sara födds 1695 står Regina som Regina Johansdotter, slutligen när Regina dör 1727 i Hannäs, Nora så står hon som Bartels.
 
Johan Hansson Canth hade allstå fem helsyskon, Lars, Maragreta Hansdotter, Anna Hansdotter, Elisabeth och Hans. Johan hade också två halvsyskon i Catharina Hansdotter Cant och Sara Risholm.
 
Noterbart är att jag inte hittat födelsenotiser på Johan och Elisabet, mellan Lars (f. 1675) och Anna (f. 1683) finns det inga barn i Västervik som har Hans Larsson som far. Man kan anta att Johan och Elisabeth är födda i intervallet i 1676-1682 och tolka det som att familjen bodde på annan ort mellan ungefär 1676-1682.
En annan sak att notera är att det nästan alltid finns med någon Tullnär som dom dopvinne när Hans Larsson är far.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2010-12-22 20:26)