NULL Skriv ut sidan - Höijer

Anbytarforum

Titel: Höijer
Skrivet av: Marcus Eriksson skrivet 2015-02-01, 15:28
Hej!
 
När jag sökte på Herman Schmidt, född omkr 1606 i Tönningen, död 1667 i Göteborg, som anses ha varit ha varit Göteborgs första postmästare, fann jag att modern till honom skulle ha tillhört släkten Hoyer/Höjer, och enligt en uppgift ha hetat Catharina. Olga Dahl skrev följande i sin beskrivning om Göteborgs tomtägare:
Modern (till Herman Schmidt) tillhörde staden Hoyer, varför hon troligen var nära släkt med presidenten Jacob Hoyer, vilken hon och Herman Schmidt följde till Sverige 1628 efter de kejserligas invasion i Holstein... Det förefaller sannolikt att Herman Schmidt, som troligen var Jacob Hoyers systerson, övertog gården ehuru inte nödvändigtvis äganderätten till den.  
 
Tidigare nämnde hon att Jacob Hoyers farfars far var krigsöverste i dansk tjänst och adlades av kung Fredrik I. Han skulle ha hetat Herman Hoyer, vars fru Catharina var dotter till den nämnda kungen.  
 
Jag undrar om det kan ligga någon sanning bakom påståendet att modern till Herman Schmidt skulle ha tillhört släkten Hoyer, och vilken källor som stödjer detta. Läste någonstans att Kjellander hade skrivit om släkten Hoyer i Schleswig-Holstein och Sverige, vart kan man få tillgång till denna? Står det skrivit något om detta där?  
 
Med vänliga hälsningar
Marcus Eriksson