Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-26
Anbytarforum
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-26
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 1999-09-30, 16:32
Till Ewa Holmgren: Här kommer dels en avskrift av mitt första dokument om Påvels hustru, samt en avskrift av det dokument som du tipsade mig om.
Dokument nummer 277 - 4 i Korsnäs arkiv i Lövsta bruk.
1 hemman Harvik, Södergården i Dannemora socken.
(Pergament).
(Nu följer min egen avskrift av originaldokumentet).
Jag ANDERS PEDERSSON HUMBLE, boende i Uppsala och nu i detta sinnet (tinget?) på Ädle och Välbördig JÖNS NILSSON till Idingstads vägnar, Häradsdom i varje havandes i Norunda Härads och Dannemora Bergslag, Bekommer och med detta mitt närvarande öppna brev veterligt gör, vilken helst det kan hända att förekomma till att få se eller höra läsas, att åren efter Kristi Vår Frälsares Börd, Ett Tusen Sexhundra Tjugo Åtta den 6 September den tid jag för rätta satt och rätt Laga ting höll med allmogen av nämnde Dannemora bergslag som är Tegelsmora, Dannemora och Films socknar, i Tegelsmora Sockenstuga. Närvarande Kronans Befallningsman därsammastädes, ärlig, välaktad och förståndig HANS SIVEDSSON (SEVEDSSON? av SIGVEDSSON?; SIVERTSSON? av SIGVARDSSON?; SIFFERSSON? av SIGFRIDSSON?) och Nämnden. Kom för Rätten PÅVEL HUMELL Gruvfogde vid Dannemora gruva, och presenterade i rätten en köpeskrift med trovärdiga mäns bomärken undersatte, given av MARKUS ANDERSSON Borgare och Invånare i Uppsala Stad, som berättade att nyss nämnde MARKUS hade av en god vilja och berått mod, såsom och med sin HUSTRUS Ja och Samtycke sålt, rätt och upplåtit nyss nämnde PÅVEL HUMELL all den del hans HUSTRU ärftligen tillkom i Södergården i Harvik i Dannemora socken, och sade sig fullt nöjd med att efter sin egen begäran dessförinnan ha tagit emot sex daler i reda pengar på sina barns vägnar.
Även inlade nyss nämnde PÅVEL HUMELL i rätten en köpeskrift daterad den 7 September Anno 1625. Given av OLOF i Tuppan i Skuttunge socken som berättade, att han av god vilja och välbetänkt mod, liksom med sina barns ja och samtycke hade sålt och rätt upplåtit nyss nämnde PÅVEL HUMELL som gifte sig med (=åtte, ägde, äktade) nyss nämnde OLOFS barns modersyster (MATSDOTTER) all den del som hans barns efter sin saliga moder (MATSDOTTER) fått i arv i nyss nämnde Harviks Södergård, och sade sig dessförinnan, efter sin egen begäran, ha tagit emot fyra daler i reda pengar på sina barns vägnar.
(Item) Likaså presenterade nyss nämnde Påvel Humell en skrift (den? underskriven?, given?) av Mats i Gisselby i Dannemora Socken, som berättade att han hade lånat (ut till) sin Hustrus (ERIKSDOTTERS) Broder Olof Eriksson i Harvik fjorton mark i reda pengar medan han levde, och sedan han dog två lakan för 6 (mark).
(Item) Likaså har han (MATS) betalt en rest som han (OLOF ERIKSSON) var skyldig Kronan, i pengar fem mark, och efter nyss nämnde OLOF ERIKSSONS död inget fanns till att betala nyss nämnde MATS med därför har bördsmännen som hade varit där och rannsakat vad där kunde vara, som var KRISTIERN (CHRISTER CARLSSON, KRISTER KARLSSON) i Harvik, OLOF i Myra, LARS MATTSSON i Mumsarby alla i Dannemora Socken och OLOF JOENSSON i Yvre i Tierp Socken, tilldelat och tillsagt nyss nämnde MATS i Gisselby all den del nyss nämnde OLOF ERIKSSON tillkom i nyss nämnde Harvik, vilken del sedan nyss nämnde PÅVEL HUMELL med sin Hustru ärvde efter nyss nämnde MATS i Gisselby efter han var nyss nämnde PÅVELS HUSTRUS FADER.
Sedan hade JOHAN MATTSSON HAMMARSMED vid Viby gård i Harbo Socken sålt nyss nämnde PÅVEL HUMELL all den del han och hans BRODER ERIK MATTSSON tillkom i nyss nämnde Harviks Södergård, därför uppburit till fuller nöje efter sin egen begäran reda pengar fem daler, Vedervarumän, ANDERS KELVASTSSON i Björnarbo och ERIK JOENSSON i Simmelsbo i Tierp Socken.
Till det sista gjorde gjorde nyss nämnde PÅVEL HUMEL ett lagligt och vitterligt (veterligt) jordbyte med Hustru INGEBORG ERIKSDOTTER i Pesarby i Dannemora Socken och Hustru ELIN (ERIKSDOTTER?) i Skuttunge byn i Skuttunge Socken i så måtto att nyss nämnde PÅVEL HUMELL skulle behålla bägges deras delar i Harviks Södergård, och de skulle däremot behålla den del som nyss nämnde PÅVEL med sin Hustru tillkom i Pesarby i nyss nämnde Dannemora Socken, så att ingen hade mer där på tala.
Så alldenstund allt detta lagligen gjort var, såsom och lagbudit (lagbjudet? lagbundet?) och lagståndet som lag förmå, och ingen nu var som härpå talade eller tala ville, därför dömde jag samt de tolv edsvurne dannemän som med mig för rätta satt, allt detta som nyss nämnt är stadigt och fast att stånda och aldrig återgå, och vågar ingen härpå tala (klaga, emotsäga) för då kostar det var och en 3 mark för häradsdom.
Dessa tolv sutto i Nämnden, OLOF i Gräsbo (Film socken), NILS HANSSON i Bässarby (Pesarby, Dannemora socken), SIMON i Esarby (Tegelsmora socken), MATS ERIKSSON i Persbylånga (Tegelsmora socken), NILS ERIKSSON i Elsarby (Tegelsmora socken), NILS NILSSON i Rasdesbo (=Randersbo?, Film socken), MIKAEL i Kälsbo, JOEN i Ladugården (Film socken), PEDER ANDERSSON i Persbylånga, STAFFAN i Skala (under Tobo i Tegelsmora socken), OLOF MIKAELSSON i Myra (Dannemora socken), och PEDER NILSSON i Västerbol (Dannemora socken). Dess till visso låter jag vitterlig (veterligt) Hen- ...................................................................... (Sista delen är oläslig på kopian eftersom originalet är vikt och bundet med sigillband längst ner.)
(Tolkat och renskrivet fredagen den 31/10 1997 av Stefan Simander med benägen hjälp av Erik Falk).
21 Januari 1642. S: d: affträdde Lambert the Ger, wid Österby och på thiess Fadherss wägnar kunnigt giorde, eth Jordebyte woro oprättat i så motto, att han haffuer gifuit Christiern i Harwijk, ett Skattehemman i Danmohra sochn, Älsarby(?) ben: sampt SkattErssmyhra torp för ben:te Harwijk, med Huilkett byte dhe å bägge sidher wäll åthnögdess, och huar fult (jeen?) bekände sig haffua bekommit. Ty samma (som et?) framträdde Påfuell Humble gruffuefougden wille samme bytet förhindra, föregiffuandess sig wara på sin hustrus wägnar bördig till ben:te Harwijk, ther doch han hade ther till inga skiäll eller lefuandess wittnen. Christian hadhe först ther emot een Lagmanss doom, uthgiffuen Anno 1470. Noch bekände Larss i Norby och Erich i Älsarby, att thet ähr Christianss gambla fädherness Jord, och urminnes häffdh. Noch bekände Hustru Kahrin i Grytiom, Påfwels Hustrus syster, att Hans Inlaga ähr Krafftlöös och aff intet wärde. Härerföre saksattess Påfuell Humble till 6: marker för Laghmanss dombråth.