NULL Skriv ut sidan - Hult

Anbytarforum

Titel: Hult
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2012-07-11, 00:41
Efter 2004 har det nu kunnat konstateras att den gren av släkten Hult som Ingeborg Palmén, Daniela Lindberg och Gabriella S Grén härstammar från har såväl vallonska (Frumerie) som tyska (Pemer) rötter. Däremot hörde inte bröderna Oskar och Alrik Hult till den grenen.
 
Kopplingen är Olof Jansson Hults, 1790-1858, hustru Stina Jansdotter, 1787-1856, som var dotter till torparen Jan Persson, 1750-1805, i Näbböl i Stavnäs och Anna Fredrika Bergström, 1758-1825. Anna Fredrika Bergström var frukten av en utomäktenskaplig affär i Nora stad mellan Lars Fredric Bergström och Anna Maria Frumerie.
 
Själv hade jag läst dombokscitat om att Bergström lägrat Anna Maria Frumerie och att förlikning sedan hade träffats, men inte haft förstånd att utgå ifrån att förbindelsen torde ha burit frukt, fånigt nog, som ju förstås var det troligaste sättet händelsen kunde ha upptäckts på och blivit en rättslig sak. Men det var en glad upptäckt att få det klart för mig. Flickans ättlingar inkluderar bl a min femte upptäckta nutida kändis i det cognatiska Pemer-trädet på mindre än ett år (Wille Crafoord).