NULL Skriv ut sidan - Hjort

Anbytarforum

Titel: Hjort
Skrivet av: Pia O Tember skrivet 2012-07-09, 19:11
Hej!
Jag har skrivit en pjäs om Erik och Techla Hjort. Erik var överjägmästare i Kinda. De båda bodde på Råstorp Södergård i Kisa. Erik hette Per Erik Andreas G:son Hjort född 1832 i Karlskrona. Hans mor och har var Fredrica Elisabeth Älf och Georg Leonard Hjort. Fredrica föddes i sin tur av Jeanna (Johanna Graver)och Anders Adolf Älf. Dessa båda bodde på Krusenhof i Norrköping. Jeannas moder var Maria Magdalena Eurenia på Rodga. När jag intresserade mig för syskonen Hjort fann jag Aurora Hjort f: 1821 (Författarinna, Claude Gerard)gift med Victor Ljungstedt, dessa fick tre barn Katarina, Sigrid (ogifta) och Kristian Ljungstedt som gifte sig med porträttmålarinnan Gerda Molin. Jag kunde inte finna några barn till någon av dessa Ljungstedtar. Kollade då Johana Hjort F: 1823 (syster nr 2) Hon gifte sig med Viktor Hartman, men dog ca 7 mån efter bröllopet. Syskon NR 3 är Axel Nils Adolph G:son Hjort. Jag tror att han bodde på Evalund i Norrköping. Erik Hjort finns det massor om. eftersom att han var en mkt verksam männiksa under sin levnad i Kisa. Finns det någon därute som vet om det finns några ättlingar till Axel Hjort eller var han tog vägen? Vet någon om varför Johanna Hjort (Hartman) dog så kort efter sitt bröllop? Hon var novellförfattarinna och skrev under signaturen N (kallades Nanna)
 
Mvh PIa