NULL Skriv ut sidan - Hesselbom / Hasselbom

Anbytarforum

Titel: Hesselbom / Hasselbom
Skrivet av: ulrika skrivet 1999-08-09, 20:03
Hej Per-Åke och alla andra som söker efter Jonas!!
Mina uppgifter om Jonas Hesselboms liv i Marstrand.I hfl för Karlstens Slottsförsamling 1795 (Marstrand), är Jonas i kommendanten Johan Lorentz Reutersparres hushåll antecknad som närmast efter betjenten Nils Westerberg, 43 år,- gossen Jonas Hässelbom, 14 år. Före dessa två år är kommendanten antecknad med en massa olika tjänstefolk. Allt detta tyder ju på att han var väldigt ung när han kom till Marstrand.
 
Det är lite svårt att förklara hur det ser ut i Listerby. Thorsagården som amiral Ennelskiöld ägde finns kvar. Jonas arrenderade ett litet hus (kvarn) ett par hundra meter därifrån. Allt detta ligger vid havet. En släkting till amiralen som bodde på gården, när jag var där och snokade berättade för mig om Jonas familj(dödsfdall osv.)
 
När jag var uppe och gick på kyrkogården så hittade jag en liten gravsten som det stod E. Hasselbom på. Under det namnet stod det två kvinno namn, deras efternamn var Klaening. Vet någon något om detta?
MVH/ Ulrika
Mina uppgifter om Jonas Hesselbom I Marstrand har jag fått från en man i Farsta som heter Johan Tistam. Han kan mycket om denna släkt!!