NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2009
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2009-03-26, 22:28
Hej Ingvor,
 
Fråga 1: Det är inte alls ovanligt, snarare tvärtom.  
Fråga 2: Jag tror inte det. Hans son Christian anges i dödboken enligt åldersuppgiften ha varit född ca 1644. Det kan vara en inkorrekt uppgift, men troligtvis var Christian född under Christophers tid vid Åkers styckebruk i Södermanland. Skulle modern till den sonen vara dottern till mjölnaren i Värnamo, så skulle det troligtvis innebära att Christopher varit i Värnamo och gift sig för att senare flyttat till Södermanland och senare tillbaka igen. Det är inte omöjligt, men jag ser det som osannolikt med tanke på att det finns flera sannolika barn till Christopher Hansson som var födda 15-20 är senare i Värnamo. Det tyder på två hustrur - eller kanske tre, för vi vet ju inte om Turseflickan levde senare än 1657. Så, visst, det kan vara en tredje hustru som är mor till Maria - men jag tror inte det, vilket kan vara fel.
Ja, jag anser att det är klart att Christopher Hansson Hempel är din ana.
Fråga 3: Det varierar, skrevs olika från gång till gång. Men det är samma namn.
Fråga 4: Nej, och ja. Det är uppenbarligen ett Tyskt namn. Men när kom han eller hans far till Sverige - det vet vi inte. Det kan ha varit 1600-talet, men det kan ha varit långt före det. Namnet Hempel är inte så vanligt i Tyskland. 2000 träffar i en befolkning på över 82.000.000 innevånare är få. Då ska du också betänka att det gått 400 år sedan Hans Hempel var vid Åkers styckebruk. Antalet släktmedlemmar brukar vanligtvis öka för varje generation. Så det fanns nog inte så många Hempel i Tyskland år 1600.
Fråga 5: Har jag inget svar på här under Hempel, den hör till mera till Ströberg.