NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-28
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2006-02-12, 21:22
Sven-Göran,
nu har jag studerat dopvittnen i Västervik, men inte funnit något säkert att gå på.  
 
Zacharias Hallings dotter Anna Dorothea fick två barn i Västervik och bara ett av dem under den period som är gemensam för henne och perukmakardottern Justina Dorothea. Där finns inte några gemensamma släktingar såvitt jag kan bedöma. En handelsman Christian Dickman (Diekman?) är den enda som förekommer hos bägge, men det säger ju inte så mycket. Olika repr. för fam. Dickman återkommer som faddrar till såväl Justina Dorotheas som Anna Dorotheas barn, men det kan ju för all del bara vara frågan om gemensam bekant.  
 
En Johanna Christina Halling förekomer bland faddrarna hos Justina Dorothea 1768 och vid dopet av Anna Dorotheas son Zacharias 1763 finns en Anna Dorothea Halling som inte är närvarande utan representeras av annan person. Ingen av dessa vet jag något närmare om.  
 
Utöver perukmakardottern Justina Dorothea Halling och Zacharias dotter Anna Dorothea Halling finns det flera med namnet Halling i Västervik vid denna tid, men ingen som jag sett ha släktanknytning.
 
Vad vet du för övrigt om den Carl Christer Halling som var dopvittne i Aspö 1706?  
 
Tacksam för alla tips!
MVH
Inga