Anbytarforum

Metoder & hjälpmedel => Allmänt => Ancestry / Genline => Internet => Källor => Genline - tekniska frågor => Ämnet startat av: Lasse Waldemarsson skrivet 2008-08-07, 01:20

Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2008-08-07, 01:20
Hej igen
Märkligt, jag har varit inne sedan i eftermiddags och använt Genline ända tills nu. Loggade ut men sedan går det inte att logga in igen.
 
Lasse
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Carina Olsson skrivet 2008-08-07, 12:00
Hej Alla!
 
Jag kommer inte heller in... Får upp att det är fel användarnamn eller lösenord. Nån som vet vad som hänt?
 
Hälsningar//Carina
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Åsa Jonsson skrivet 2008-08-07, 12:21
Jag kom in utan problem
 
Åsa
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Laila Andersson skrivet 2008-08-07, 12:24
Hej!
Jag kom in utan problem
Laila
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Monica E. Fogelqvist skrivet 2008-11-18, 19:27
Jag har inte kunnat komma in på Genline ikväll. Fick först meddelandet GFF2 Received SIGSEGV vad det nu betyder. Nu när jag försöker står att jag har fel användarnamn och lösenord. Jag har betalat till och med 31/12. Är det någon annan som har problem eller är det bara jag. Har mejlat Genline men inte fått något svar därifrån.
 
Monica
 
Nu fungerar det igen!
 
 
 
(Meddelandet ändrat av fogmo den 18 november, 2008)
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Carl-Johan Gustafsson skrivet 2008-11-18, 19:49
Jag har också haft problem, får ibland upp någon ruta som säger att lösenord felaktigt.
 
Mitt program går igång igen direkt om jag klickar igen på Logga in, jag hamnar då också på samma sida som vid avbrottet.
 
Men något problem har dom tydligen, hoppas dom fixar det snart.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Bo Nordenfors skrivet 2008-11-18, 22:42
Jag mejlade supporten vid 18.45 på grund av liknande problem. De jobbar inte så sent dessvärre.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Per Eriksson skrivet 2008-11-19, 18:24
Det här svaret fick jag imorse efter min klagan till supporten igår 18:50.
 
Hej!
Dessvärre var det driftstörningar under gårdagskvällen.  
Felet är lokaliserat och förhoppningsvis kommer detta inte att inträffa igen.
Vi beklagar det inträffade och hoppas att driftstörningen inte har ställt till med alltför mycket besvär.
Som kompensation får du två dagar extra på ditt nuvarande Genline-abonnemang.
 
Med vänliga hälsningar
Helen Johansson
 
Det tycker jag var ganska just gjort. Även om jag förståss var  igår kväll.
 
//Peppe
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Monica E. Fogelqvist skrivet 2008-11-19, 22:37
Jag fick också svar i dag på min klagan gjord i går 18:35. Jag fick en lång instruktion om hur jag först skulle avinstallera och sedan installera på nytt och med ett Lycka till på slutet.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Helena Thorman skrivet 2009-06-19, 13:31
Genline inaktivt?
 
Sitter och jobbar med GFF 3.0C och Disgen 8.2.
Jag har upptäckt att när jag försöker koppla källan till en GID, så får ofta upp att Genline är inaktivt, fast jag sitter med sidan framför mig. Är det fler som har haft problem med detta?
 
Har ni kommit på någon lösning/svar på varför?
 
Hälsn
Helena
 
(Meddelandet ändrat av hth 2009-06-19 13:33)
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Janet Henriksson skrivet 2009-07-06, 21:42
Är det nån mer som har samma problem som jag?
 
Går ej att komma in i några böcker i Lenhovda fg. Kronobergs län. Det enda som kommer är födda - döda 1904-1920 i SCB
Har mailat Genline ett par gånger, men inget händer.
 
Hälsningar Janet
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Åke Wahlqvist skrivet 2009-07-06, 21:46
Om man väljer Lenhovda och Ekeberga så går det bättre
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Janet Henriksson skrivet 2009-07-07, 08:52
Tack Åke, du är väl en pärla.
Visst var det så, det hela var. Tidigare gick det under Lenhovda, så jag körde på som vanligt.
Mvh
Janet
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Kaj Larsson skrivet 2009-09-04, 22:21
Kanske något som alla redan märkt men det finns nu en knapp där man kan ladda ner en större bild på många volymer. Det är en knapp överst till höger. Väldigt välkommet för oss som har snigelnet - i motsats till SVAR behöver man inte vänta 5 minuter på att en bild skall laddas och man behöver bara välja den stora bilden när den vanliga är för svårläst.
 
Jag tycker i alla fall att det är en välkommen nyhet
 
Kaj Larsson
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Torsten Söderberg skrivet 2009-09-05, 07:41
Tack för den upplysningen Kaj. Den var en nyhet för mig.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2009-09-05, 11:31
Kaj!
 
Kan du mer precisera var och när man hittar denna knapp att trycka på. Jag ser inget att trycka på mer än stäng, förstora och minimera.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Anders Ivarson skrivet 2009-09-05, 13:31
Ann-Mari,
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/3539/242260.jpg)
 
Mvh
 
Anders
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Carin Olofsson skrivet 2009-09-05, 14:31
Den funktionen finns inte på alla bilder ännu. På Genlines hemsida står det:
OBS: Förbättrad Läsbarhets-funktionen fungerar endast tillsammans med en bild i högre kvalitet och kommer därför endast vara synlig när en bild med högre kvalitet visas. Publiceringen av bilder med högre kvalitet i Genlines bildarkiv har just börjat så tillgången på dessa bilder är ännu begränsad.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2009-09-05, 22:41
Då är det bara att vänta och se.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Jan Eurenius skrivet 2009-09-06, 20:46
Hej,
 
Vi har den typen av dubbla bilder på 50% av materialet och vi arbetar för fullt mot 100%
 
Med vänliga hälsningar
Jan Eurenius
Genline AB
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2009-11-06, 08:23
Hej!
 
Jag misstänker att det finns ett smidigare sätt att växla bild, än på det sätt jag gör?
 
När jag är inne på ett husförhör t ex så byter jag till ett annat husförför, socken o d, genom att stänga sidan i krysset längst upp till höger och så klickar jag igen på öppna/stäng symbolen uppe till vänster. Det känns som om jag går en omväg.
 
Ann-Mari
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Jan Eurenius skrivet 2009-11-06, 09:51
Hej Ann-Mari,
Under Arkiv - Inställningar bockar du för Göm sökfönstret vid klick på en bild.
När du vill byta församling behöver du bara högerklicka på den bild du har framme så kommer sökfönstret fram.
Genline har en utmärkt support på telefon: 08-600 33 10 eller mejl: support@genline.se  
Använd någon av dessa kontaktvägar så får du snabbare svar.
 
Hälsningar
Jan
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2009-11-06, 11:04
Tack för svaret! Jag ska använda supporten nästa gång!
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2009-11-07, 17:35
Angående Jans svar till Ann-Mari ovan har jag ett tips. I Arkiv - Inställningar finns ett antal rutor som är för-/avbockade allt enligt användarens smak. Jag själv brukar föredra att ha alla förbockade så att det underlättar användandet.
 
Mvh/Sten Magnusson
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2010-11-29, 23:02
Kan någon ansvarig på Genline förklara varför det ofta är så otroligt dålig kvalité på senare filmat material? Grådaskigt, dålig upplösning, otydligt. Stor-bild-knappen hjälper inte heller.  
Urtrist, tur man har AD också  
Det måste ju vara fler som märkt av det här fenomenet.
Mvh
Leif Olofsson
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2010-11-30, 02:34
Ja, vissa sidor är helt oläsbara. Man har en känsla av att man satt dit någon att utföra jobbet att scanna av församlingsböckerna, med endast målet att så snabbt som möjligt få arbetet utfört utan känsla för kvalité och läsbarhet. Jag har stött på sidor, som jag tyvärr inte noterade, som var helt oläsbara. Det är lika bra att man aldrig lagt in dem i Genline.
 
Ann-Mari
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Louise Paulsson skrivet 2010-12-01, 13:57
Svar till Leif och Ann-Mari:  
Vi är medvetna om att vissa av de mikrokort som vi skannar just nu tyvärr inte är av den allra bästa kvaliteten. Vi kommer därför att beställa nya mikrokort och ersätta de bilder som är av dålig kvalitet med nyskannade bilder.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2010-12-01, 18:59
Tack det låter bra!
 
Ann-Mari
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Lottie Hellman skrivet 2011-04-09, 18:41
Är det någon mer än undertecknad som har problem med att läsa kyrkböckerna på Ansestery just nu? När jag bläddrar hoppar det mellan sidorna precis som det behagar. Det är ingen särskild volym som uppför sig så, utan alla jag har testat.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Per Inge Renström skrivet 2011-06-25, 11:20
Jeg har for noen dager siden kjøpt et abbonnement på genline . Fra før har jeg
AD . Jeg har også CD skiver av Sveriges bef og andre skiver .
Her kan jeg sette opp et navn som mitt feks eget svenske etternavn
Renström uten noen annet og da får man opp hundrevis av Renströmmar over hele Sverige. Slik er det
ikke i Genline.
 
Jeg har lest hvordan du skal bruke Genline. Når jeg går inn på mitt etternavn under Søk person : Renström
kommer det opp 7- Syv Renström(mar)!!!?? jeg har da rensat for alt slik at jeg ikke har valgt noen län.
Går jeg inn på min olderfar fra Dalsland  Gustaf Teodor Carlsson Renström 1872011 og går på søk person finner jeg
ham ikke og heller ikke hvis jeg har fyllt ut sekvens på fohånd.
Jeg må gå den tungvinte veien via sekvens og lete i hfhl og det tar tid da denne ikke er inndelt i noe register ( her Skällebo i Torp sockn)
 
Kan noen hjelpe meg ?  Hvorfor får jeg ikke opp mer enn 7 Renström i søk person ????
 
mvh
 
Per Inge Renström
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Sven-Ove Westberg skrivet 2011-09-07, 21:34
Hur gör man för att använda Genlines GFF program tillsammans med ett Ancestry world abonnemang?
 
Det borde fungera eftersom Ancetry äger Genline. GFF är ett bättre användargränssnitt för Svenska kyrkböcker.
 
Ancestry saknar bla GID i sina referenser vilket gör det svårare att hitta tillbaka till en bild.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Tom Barckman skrivet 2011-09-07, 22:37
Det bästa är väl att ställa frågan direkt till Ancestry.  
Dom brukar vara ganska snabba att svara, oftast inom nästa dag.
 
Men enligt min uppfattning gäller:
Du kan inte använda GFF bara med ett Ancestryabonnemang. Du måste ha abonnemang på Genline.
 
Och visst har väl Ancestry GIDnummer. Jag har¨bara än så länge haft 14dagarsabonnemanget, men nog har jag för mig att jag såg GIDnummer.
 
Jag har ett annat ärende med Ancestry. Jag skall tipsa dom om din fråga.
 
Tom
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ann-Louise Paulsson skrivet 2011-09-08, 15:37
Svar till Sven-Ove Westberg:  
 
Då Genline och Ancestry är två olika tjänster kan du inte använda Genline FamilyFinder tillsammans med Ancestry utan hos Ancestry tittar du på kyrkboksbilderna med hjälp av Ancestrys bildvisare.  
 
Genlines GID-nummer finns även hos Ancestry. Du kan använda GID-nummer för att söka efter en specifik bild, och när du tittar på de olika bilderna hittar du GID-numret i Ancestry-indexet nedtill på sidan (nedanför kyrkboksbilden).  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Ancestry.se
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Lotta Malmstedt skrivet 2011-09-11, 12:30
GFF Runtime error??
När jag har en söndag helt vikt åt släktforskning så kör det så klart ihop sig. Jag kan inte öppna Genline Family Finder, utan får felmeddelandet i rubriken ovan. Jag har försökt allt - läst på Genlines hemsida om problem och lösningar, avinstallerat och installerat om, men utan framgång. Programmet stänger automatisk efter felmeddelandet. Jag undrar om någon här haft samma problem och har en enkel och bra lösning på det? Annars får jag vänta tills i morgon och ringa Genlines support, men då är ju söndagen slut... Hjälp någon?
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2011-09-11, 14:02
Har du provat att ladda ner GFF igen?
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Lotta Malmstedt skrivet 2011-09-11, 14:28
Ja, jag har avinstallerat och plockat bort allt för att sedan ladda ner nytt, men utan resultat. Flera gånger t.o.m och ändå (!?) känner programmet igen mitt användarnamn och lösenord?? Och så blir det fel och allt stängs igen.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2011-09-11, 15:22
Har Du kollar datorns datum? Om datorn har fel datum får man just det här felsvaret (det kan ju vara något annat fel, men det är en enkel första koll).
 
Ingela
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Lotta Malmstedt skrivet 2011-09-11, 15:42
Datorn har rätt datum, men det var en bra sak att veta att man ska kolla! Tack! Tyvärr hjälte det inte dock.
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Lisbet Håkansson skrivet 2011-09-11, 23:04
Hej Lotta!
 
Det finns ett litet aber när man avinstallerar program från datorn, allt försvinner inte. För att bli av med mer ska man använda andra program som t.ex. Revo Uninstaller. http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html Använd det brutalaste alternativet av rensning som programmet har...
 
För att man ska vara helt säker ska man städa registret. Ett program som inte ställer till med ondska, typ Blue Screen of Death, är Auslogics Registry Cleaner http://www.auslogics.com/en/software/registry-cleaner/download/
 
Lite vanlig städning kan vara på sin plats också. Piriforms Crap Cleaner är ett bra val. http://www.piriform.com/CCLEANER Rensa inte registret med den. Kan bli onödigt spännande... Har prövat. Blåskärm var bara förnamnet...  
 
För att avsluta datorpiffandet, kan en defragmentering av hårdisken vara bra, särskilt när man laddat i och ur program. Både Piriform och Auslogics har bra defragmenterare. Använd inte skräpet i datorn... Det tar sååååå lång tid.
 
Det här är datorvoodoo... Fungerar det inte, så har man i alla fall fått en fräsch dator efteråt....  
 
/Lisbet
Titel: Genline - tekniska frågor
Skrivet av: Lotta Malmstedt skrivet 2011-09-12, 11:18
Tack för alla dina tips, Lisbet! För att göra det enkelt för mig kommer jag efter lunch att ringa supporten på Genline först och om det inte hjälper ska jag ge mig på dina förslag. De kan ju vara bra att ha i framtiden annars.  
Tack igen!
 
/Lotta