Anbytarforum

Metoder & hjälpmedel => Allmänt => Ancestry / Genline => Internet => Källor => Genline - allmänna frågor => Ämnet startat av: Arnold Mellgren skrivet 2006-03-06, 15:54

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Arnold Mellgren skrivet 2006-03-06, 15:54
Öregrund i Uppland innehåller inte så många kyrkböcker av äldre datum. Tillhörde de en annan församling/socken tidigare eller har man inte hunnit med att filma?
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Gunnar Jonsson skrivet 2006-03-06, 18:09
Hej Arnold, så här säger SVAR-katalogen om Öregrund:
 
Arkivalierna före 1783 förstörda vid prästgårdens brand.
 
Så tyvärr.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Arnold Mellgren skrivet 2006-03-06, 21:41
Trist till tusen. Tack Gunnar!
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Ann-Louise Paulsson skrivet 2006-03-07, 11:50
Svar till Birgitta Blomkvist:  
 
Vi har inte fått några fler filmer levererade från Riksarkivet. Vi håller på och undersöker vad detta beror på.  
 
Mvh,
Ann-Louise
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Leif Hernberg skrivet 2006-03-09, 09:29
Jag letar efter uppgifter från Borgholm under perioden 1811-1819 men hittar ingenting alls före 1821. Finns det ingenting från den aktuella perioden, eller kan man ännu vänta sig kompletteringar?
Mvh
Leif
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Ann-Louise Paulsson skrivet 2006-03-09, 09:38
Svar till Leif Hernberg:  
 
Enligt listorna från Riksarkivet finns inget material från Borgholm före 1821.  
 
Mvh,
Ann-Louise
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-03-09, 12:44
Enligt landsarkivets arkivförteckning (som alltid kan rekommenderas...) bröts Borgholm ut ur Köpings församling den 1/5 1879.
 
Det Genline har placerat under Borgholm innan dess ingår i Köpings kyrkoarkiv på landsarkivet, och återfinns därför i Köpings arkivförteckning.
 
Möjligen har dessa volymer tidigare varit insorterade under Borgholms församling i arkivet (förmodligen för att Borgholm fick med sig dessa böcker från Köpings pastorsexpedition när Borgholms församling bröts ut och samtidigt blev ett eget pastorat), men senare (helt korrekt) i landsarkivet sorterats in under Köping där de rätteligen hör hemma (då ju Borgholm var en del av Köping då).
 
Antagligen (men säker kan jag ju inte vara, eftersom jag inte har sett mormonfilmerna) gällde denna förmodade arkivindelning när mormonerna filmade volymerna, vilket i så fall innebär att en numera föråldrad förteckning återfinns på filmen.
 
Som jag har sagt ett antal gånger tidigare: Genline bör strunta helt i förteckningarna på filmerna (som också i många, många andra fall är föråldrade) och i stället rätta sig efter dagens verklighet - landsarkivets arkivförteckningar!
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Leif Hernberg skrivet 2006-03-09, 14:27
Stort tack, Jörgen! Tack vare ditt tips om Köping hittade jag exakt vad jag var ute efter.
Mvh
Leif
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2006-03-09, 19:47
Jo, ibland är det omöjligt att få Genline att korrigera ett fel.
 
Jag har flera gånger påpekat att Resele LI:2 omfattar tidsperioden 1701-1778 och inte 1701-1708 som det står i Genlines förteckning. Senaste gången jag påpekade det fick jag dock beskedet att eftersom mormonerna angett 1701-1708 är det den perioden som gäller och att man inte kommer att rätta de felaktiga uppgifterna. Punkt!
 
SVAR ändrade dock omgående till rätt tidsperiod när jag påpekade samma sak för dem. Man behöver ju bara titta i volymen så framgår det rätta förhållandet.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2006-03-09, 22:15
Detta är ett av många exempel, som aktualiserar frågan: Hur kan Släktforskarsverige få igång en verksamhet som leder till en kvalitetsförbättring hos Genlines produkt? Av allt att döma kommer Genline under överskådlig tid att vara vårt standardverktyg när vi bygger skelettet i vår släktforskning. Genline är ett fantastiskt effektivt hjälpmedel tack vare tillgängligheten, men det kan förbättras på hundratals olika sätt för att öka användbarheten.
 
Jag tror (vet) att det inte lönar sig att skälla på Genline och det har jag också full förståelse för. Genline är ett kommersiellt företag och har tillräckligt svårt att hålla näsan ovanför vattenytan.
 
Det stora släktforskarkollektivet skulle tillsammans kunna åstadkomma mycket, om man kunde finna ett sätt att samarbeta med Genline. Tänk bara på de insatser som gjordes i projektet Namn åt de döda!
 
Genline lär ha en referensgrupp av aktiva släktforskare. Kan den göra något för att få saker att hända? Jag kan bidra med en prioriterad önskelista på saker, som behöver göras och som inte kostar miljoner om vi själva gör grovjobbet.
 
Per Thorsell.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-03-09, 23:39
Just för att Genline är ett affärsdrivande företag, så är det deras sak att se till så att kunderna får det de betalar för och att produkten inte har stora brister. Det är en konsumenträttslig fråga - och kan därmed bli ett fall för KO när kunder tröttnar på dilettanterna.
 
Om Genlines ekonomi inte är den bästa, så är det också deras problem, inte kundernas. Menar man att man inte har råd att göra det som behöver göras, så är det i så fall bara snålheten som bedrar visheten. Missnöjda kunder = dålig reklam = färre kunder = mindre intäkter. Nöjda kunder = god reklam = fler kunder = större intäkter. D.v.s. så är det på en normalt fungerande marknad - men ett monopolföretag behöver ju inte bry sig om sådana petitesser som 'gnällspikar' bland kunderna...
 
Det finns alltså ingen anledning för betalande kunder att ställa upp med gratis arbete för ett vinstdrivande företag. Att Genline själva inte har nödvändiga kunskaper om den vara man prånglar ut ser vi visserligen exempel på dagligen och stundligen, men då får man som andra (seriösa) företag anställa den expertis som behövs - eller ägna sig åt något man behärskar.
 
Det bästa som kunde hända Genlines kunder vore naturligtvis att Genline inte längre genom sin lobbying lyckades hindra SVAR att skanna och publicera allt det de har på mikrokort, inklusive äldre kyrkoböcker. Men det vore självklart inte lika trevligt för Genline att SVAR:s kunder inte längre skulle tvingas att byta till Genline när man övergår från mikrokortsforskning till internet, utan skulle kunna stanna hos en distributör som känner materialet väl...
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2006-03-10, 12:52
Sedan har vi ett problem med så väl Genline som SVAR, nämligen bildkvaliteten. Båda har tyvärr som affärsid? att ge bättre tillgång till halvtaskiga bilder. Vad som skulle behövas är nyfotografering, i färg, av arkivmaterial. Arkiv Digital och DigiArkiv är de som idag gör sådant, inriktat på CD-produktion.
 
Det är sådana initiativ vi behöver mer av, och det är sådana bolag vi skall hoppas frodas.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2006-03-11, 08:00
Anders! Vilka bilder på SVARs hemsida menar du är halvtaskiga? Allt material där är såvitt jag vet nyskannat, om än i svartvitt. Det är fortfarande många runt om i landet som är modemuppkopplade och därför har behov av att bilderna är så små som möjligt, och att då lyxa till det med färg ger knappast något mervärde. På en CD blir förhållandet annorlunda eftersom tiden att öppna en fil där är försumbar, oavsett om den är i svartvitt eller färg.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Carl Szabad (Carl) skrivet 2006-03-11, 08:14
Rättelse! Visst har även SVAR använt de stundtals dåliga mormonfilmerna, exempelvis för mantalslängderna, men allt som läggs upp nu är vad jag vet nyskannat.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2006-03-11, 11:28
Jörgen skriver: Det finns alltså ingen anledning för betalande kunder att ställa upp med gratis arbete för ett vinstdrivande företag. Jo, det finns en anledning: Om kunderna inte gör det, blir det inte gjort. Att företag, seriösa eller inte, vältrar över arbete på sina kunder, är inget nytt påfund. På den gamla goda tiden hade varje livsmedelsaffär en springpojke, som mot en tjugofemöring i dricks körde hem varorna. Både sprinpojken och handelsmannen själv, som brukad fråga: Var det något mera?, är numera ersatt av en varukorg där kunden själv får plocka ner varorna och en kö till den kassa där man åter får plocka upp dem för att, sedan han/hon betalat, plock ner och själv köra hem dem.
 
Sveriges Släktforskarförbund, en ideell organisa tion med anknytning till detta forum, drev härom året en lyckad kampanj för att få sina medlemmar att lägga ner arbete på registrering av döda i Sverige under åren 1947 - 70. Resultatet blev en CD som det kommersiella företaget Sveriges Släktforskare sålde tillbaka till samma gratisarbetare med god förtjänst. Ett utmärkt exempel på hur en slipsten skall dras. Har någon gjort en uppskattning av hur många oavlönade arbetstimmar de presumtiva skivköparna lade ner på detta projekt? Vad skulle det ha kostat att betala marknadsmässiga löner för detta arbete? Vad skulle skivan ha kostat om man gjort på detta sätt?  
 
Jag drar inte upp detta exempel för att ifrågasätta Släktforkarförbundets hederlighet, utan för att visa vad vi väl alla redan vet: Släktforskning lönar sig inte. Genlines affärsidé och det som gjort hela deras företag möjligt, var att tillföra en effektiv distributionskanal för ett material, mormonfilmerna, som man kom över billigt eftersom säljaren trodde det var värdelöst.
 
Om Genlines inställning till kundernas behov och önskemål gör jag mig inga som helst illusioner. När jag förra året påpekade ett antal felaktigheter i materialet för Genlines support, fick jag följande svar:
 
Om du inte är nöjd med vår databas och det material som vi får från Riksarkivet så kan du använda SVAR:s mikrokort., följt av Med vänliga hälsningar
 
Jag frågade om detta yttrande avspeglade Genlines kundpolicy. Frågan är fortfarande obesvarad, men den som lämnade kommentaren befordrades kort därefter till Verkställande Direktör i företaget. Jag tolkar det som, att det verkligen rör sig om den officiella attityden mot kunderna. De påtalade felaktigheterna har inte rättats.
 
Digiarkivet illustrerar problemet med bildkvalitén. Den kostarmycket pengar. Jag har inte sett bilderna, men däremot priserna. En på måfå vald socken (Bentarp) där deras skivor i stort sett täcker detsamma som Genlines databas kostar hos Digiarkivet 3578;-, motsvarande två års abonnemang hos Genline. Detta för en enda socken. CD är dessutom en föråldrad och opraktisk ditributionsform och med sådana priser blir problemet med piratkopiering akut, tror jag. Genlines bildkvalitet är mycket riktigt halvtaskig och jag är den förste att drömma om bättre bilder, men till  90 % är de dock läsbara. En del av de övriga kan troligen inte räddas, ens med dagens metoder. Om man skall sätta igång en omskanning i stor skala bör man koncentrera sig på de nu oläsbara. Det kommer att räcka länge.
 
Min slutsats är alltså: Att bekämpa Genline är inte önskvärt. En stängning av Genlines databas vore mycket olycklig. Att ställa krav på Genline, som de inte själva vill eller kan uppfylla, är utsiktslöst. Att skapa en kanal med samarbetsformer för att successivt förbättra Genlines produkt är önskvärt. Vet någon om den s. k. Kontakt- eller Referensgruppen existerar och fungerar? Någon medlem i den kanske läser Anbytarforum och har någon synpunkt att bidra med.
 
Per Thorsell.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2006-03-11, 17:29
Per Thorsell har i mina ögon den bästa synen på de problem som finns, den kompromisslösa inställning som Jörgen förespråkar leder som jag ser det inte till någon förbättring av dagens situation. Det enda som kanske kan uppnås med en hård konfrontationslinje är att försätta Genline i ekonomiska svårigheter och på sikt tänkbar konkurs = stängning. Vägvalet är till stor del redan gjort, nu får vi göra det bästa av situationen och måste klara att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Alla förslag som kan leda till att släktforskarna kommer ut som vinnare är värda att fundera över.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2006-03-11, 21:08
Vad det gäller omfotografering så tar sådan, enligt bekanta jag har som idkar sådan, inte så fasansfull tid. Det tar inte allt för många månader för en person att fota sig igenom födda-vigda-döda i ett ordinärt landskap.
 
Vad det gäller oläsbara handlingar så är min erfarenhet att det vid digitalfotografering finns ett oöverstigligt hinder. Är sidan helt eller delvis borta går det inte att få den läsbar. I övrigt har samtliga volymer jag kommit i kontakt med uppvisat oändligt mycket bättre kvalitet än mormonfilmerna, och hindret för läsbarhet har främst utgjort av skrivaren.
 
Det är användandet av mormonfilmerna jag vänder mig mot, och att bygga upp digitala databaser med svartvitt i grunden. För med stor sannolkihet kommer nedladdningstiden att bli allt kortare för allt fler, och då kommer fler att kunna använda färgbilder. Och de bilder som idag säljs på CD kommer framöver att vara fullt möjliga att distribuera på annat sätt, bilderna finns ju.
 
Så jag hoppas på dem som konkurrerar med Genline med bättre kvalitet. Alla gynnas av fler aktörer.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-03-11, 21:16
Hård konfrontationslinje - att hävda att det inte är kunderna som ska utföra det arbete de betalar för?
 
Om du inte är nöjd [...] så kan du använda SVAR:s mikrokort. Det svaret från Genlines support kallar jag för hård konfrontationslinje! Man skulle också kunna kalla det för att bita den hand som föder en...
 
Pers jämförelse med självbetjäning i snabbköpet haltar dessutom en smula... En mer rättvis jämförelse vore att kunderna själva fick se till att varorna hamnar på rätt hylla och är rätt märkta... J
 
Jag står fast vid att det bästa för de släktforskare som vill läsa äldre kyrkoböcker via internet vore ett alternativ till Genlines monopol. Men jag förmodar att detta inte räknas som att klara att hålla två tankar i huvudet samtidigt...
 
Annars finns det ju ett alternativ - om de bara får. Ett alternativ som dessutom själva känner det material de hanterar - utan att behöva anlita rådgivare bland kunderna...
 
Men, som Anders skriver, det finns ju CD-skivor med digitaliserade kyrkoböcker också - fotograferade direkt från originalen, och med en en helt annan bildkvalitet än mormonernas hafs- och slafsfilmningar.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2006-03-11, 21:55
Det jag helst ville ha en debatt om, är inte vad det bästa vore, utan vad det bästa är i den värld där vi lever. Jag älskar inte Genline, men anvärder dem därför att det är det bästa tillgängliga. Jag är en gammal man och kan inte vänta tjugo år på die Endlösung..  
 
De brister hos Genlines som det är realistiskt att åtgärda, är inte i första hand bildkvalit?n, utan felsorteringar, brist på katalog, bristfälliga register m. m.
 
Mormonernas hafs- och slafsfilmer är för övrigt grunden för de senaste decenniernas tillväxt för släktforskningen till en folkrörelse. Om nu SVAR är så duktiga på att tillgodose släktforkarnas behov; hur kommer det sig då, att deras presentationsprogram står flera klasser under Genlines ur användarsynpunkt. Där har Genline gjort ett verkligt proffsjobb, som SVAR borde köpa in sig i.
 
Per.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-03-11, 22:10
Och i denna värld är man hos monopolföretaget Genline uppenbarligen måttligt intresserade av att rätta till fel och brister som påpekas av kunderna. Se ditt eget svar från deras support, se Carls rent skrattretande exempel ovan (9/3 kl. 19.47), se deras envetna fasthållande vid volymbeteckningarna i de föråldrade förteckningarna på mormonfilmerna som vilseleder forskarna - se sida upp och sida ned i denna flera år långa diskussion.
 
Den svåraste uppgiften för 'arbetande kunder' lär m.a.o. inte vara att få ordning på felsorteringar och undermåliga förteckningar - utan att få Genline att lyssna...
 
Men de behöver heller inte bry sig om klagomål och synpunkter - lika lite som det gamla Televerket. Men det monpolet försvann - och vi kan fortfarande ringa... J
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Göran Larsson skrivet 2006-03-11, 22:50
Nu börjar jag snart gråta
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Alf Helin skrivet 2006-03-12, 02:37
Att enbart vända sig till ett företags support och sedan inte längre är att ge upp för lätt!
 
Är ganska säker på att man kan få mer gehör om man kontaktar de som sitter i bolagsstyrelsen. Kanske kan man ta aktieägarna också, när man ändå är igång!
 
Supporten är ett företags filter gentemot kunderna där man på ett enkelt sätt sållar bort de obekväma!
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Rune Edström skrivet 2006-03-12, 04:12
Hej Jörgen
Ja ringa. Men bor man inte i stora samhällen finns inte ens ADSL för Internet. Telia ÄR ett monopolföretag fortfarande för ledningarna som dom inte vill dela med andra, värre än Genline, och dom har numera ett enda för ögona. Pengar, pengar, vinster räknade i miljarder. Telia har heller inget större intresse av att ändra på något, för där är man tvingad använda deras ledningar, vid fast telefoni. Genline klarar du dej utan om du vill. Handlar om bekvämlighet.
 
VARFÖR kan inte ledningarna ligga i ett eget bolag skillt från Telia ??
Så tycker nog du får jämföra med nåt annat företag.
mvh
rune
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2006-03-12, 11:16
Jo, visst borde man ha gjort som med SJ innan man bolagiserade Televerket/Telia: Skiljt nätet från den övriga verksamheten, alltså låtit nätet vara kvar i ett neutralt Televerk (motsvarande Banverket) och sedan låtit Telia konkurrera med övriga bolag om tjänsterna. Men då hade väl staten inte fått lika bra betalt för aktierna...
 
Men min poäng var att en verksamhet inte försvinner för att ett monopol upphör.
 
Och helt fel var väl inte jämförelsen... Du kan släktforska med ADSL via Genline (som inte vill ha konkurrens) eller hålla tillgodo med modem via SVAR (mikrokort med posten). Men så finns det ju kyrkoböcker via satellit också: Digitaliserade original på CD.
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Per Eriksson skrivet 2006-03-23, 19:05
Österåker, Sörmland. Nog är det väl dubbelscannat? Ex. GID 2180.8 och 2180.25, 2180.9 och 2180.26. Vad är poängen? Eller finns det skillnader? Jag tycker det är nog så svårt att följa ättlingar som flyttar omkring mellan församlingarna där det saknas scannade flyttlängder. Skulle underlätta om det inte också fanns dubbelscannat mtrl.
 
Eller har jag missat något?
 
//Peppe
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Ann-Louise Paulsson skrivet 2006-03-24, 08:32
Svar till Per Eriksson:  
 
Detta har blivit dubbelt. Vi rättar det så snart som möjligt!
 
Mvh,
Ann-Louise
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Christina Backman skrivet 2006-03-24, 19:33
Sta Katarina församling i Stockholm och Sta Katarina församling i St Petersburg, död och begravningsboken är fortfarande hopblandade. Finska Gardet i Stockholm, husförhör, står under Finska församlingen i Stockholm vilket är fel. Kan detta rättas till?
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Annastina Sekunde skrivet 2006-03-27, 11:50
I Ljusnarsbergs förs, Örebro län saknas C:1 - :12.
Födelseböckerna börjar med C:13. Kan de övriga läggas in?
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Ann-Louise Paulsson skrivet 2006-03-27, 14:51
Svar till Annastina Sekunde:  
 
Örebro län är ju ännu inte helt klart, men dessa böcker kommer snart att läggas in!  
 
Mvh,
Ann-Louise
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Leif Hasselgren skrivet 2006-03-27, 18:23
För Björka socken i Skåne saknas födelse- och dopböckerna för tiden 1862-1894. När läggs denna information ut?
Mvh
Leif