Anbytarforum

Metoder & hjälpmedel => Metodfrågor - Hur gör jag? => 04 - Hur organiserar jag min forskning => Ämnet startat av: Mattias Jacobsson skrivet 2015-10-27, 14:54

Titel: Organisera framsteg/status?
Skrivet av: Mattias Jacobsson skrivet 2015-10-27, 14:54
Skulle vilja höra med fler om hur ni organiserar era framsteg/statusar i släktforskningen. Jag tänker då på om ni har ett samlat ställe där ni lättöverskådligt kan se era personer och avgöra hur många som är klara, vilka ni behöver söka mer uppgifter på osv.
Kör själv med släktforskningsprogram (Ancestry online samt Family Tree Maker) men saknade just den lättöverskådliga statusen. Så nu har jag även ett excel-dokument med alla personer samt möjlighet att sätta små färgmarkeringar och kommentarer på varje individ. Tex att jag inte lyckas hitta personens födelsebok eller så kan jag sätta grönt på individen vilket betyder att jag nöjer mig för tillfället med den infon jag hittat. På så sätt kan jag snabbt få en översikt över vart jag skall lägga krutet eller ta vid nästa gång jag sätter mig.
Problemet är att ett stort excel-dok med detta inte är helt optimalt, det blir ganska tungrott och bökigt. Så därav mig fråga, hur gör ni andra, hur håller ni reda på att-göra-listan och liknande?
Titel: Organisera framsteg/status?
Skrivet av: Bo Almquist skrivet 2015-10-27, 16:39
Jag skulle vilja rekommendera dig att kolla med DIS. Deras program DISGEN ger dig en hel del möjligheter att hålla koll på vad du gjort, vilka släktingarna du har med, vad som saknas etc.
Kontinuerligt kan du under arbetet, när som helst och utan att behöva avbryta någonting, kolla ditt fortskridandet via ex vis en antavla (som du själv väljer avgränsningarna till vid varje tillfälle) hur det ser just nu.
DIS (datorhjälp i släktforskning) är en alldeles utmärkt föreningen med ca 25 000 medlemmar som jag själv varit medlem i sen flera år tillbaka och varmt rekommenderar.
Titel: Organisera framsteg/status?
Skrivet av: Sten-Sture Tersmeden skrivet 2015-10-27, 20:38
Instämmer med Bo, jag är också nöjd användare av Disgen. Här kan du sätta tags eller flaggor för att hålla reda på olika frågeställningar. Du kan också skapa en anteckning/notis för sånt som är oforskat/oklart. Du kan sedan lätt hitta dessa och koppla dem till ett län och söka fram alla oforskade notiser innan du t ex åker till lämpligt landsarkiv för djupare forskningar.