Anbytarforum

Geografiskt relaterat => Småland => Landskap => Allmänt => Ämnet startat av: Olle Elm skrivet 2000-05-01, 11:56

Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-05-01, 11:56
I de anteckningar kh i Vireda Helge Skafvenstedt (d 1953) gjorde om präster i Vireda, vilka till vissa delar trol bl a använts som underlag till den artikel av densamme som publicerats postumt (1991) i Viredaboken (I), finns följande angivet:
Maria Korp, troligen (men senare utsuddat,min anm) dotter till Olof Korp d y g m Petrus Esberni Ulmstadius, f 1617 kyrkoherde i Svarttorp 1663 8/12 d 1688 omgift 2 ggr
Molin Smolandi Upsaliensis har ingen sådan uppgift. Finns någon som har tillgång till herdaminnet som kan hjälpa mig.
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2000-05-01, 17:27
Tyvärr, Olle, som jag anförde på annan plats härom dagen, herdaminnet saknas här. Jag tror inte att du läst notisen i Smol. Ups. om P.E. Ulmstadius till slut. Sist står följande: Anm.: Hustrun i 1:a giftet, Maria Korp, uppgives i Jönköpings historia (III:463) vara dotter till khn i Vireda Olof Jonsson Korp (nr 263). Uppgiften har ej kunnat bekräftas. - Uppgiften i Vd, att hon skulle vara syster till Rebecka Korp, g.m. khn i Jököping Erland B. Dryselius (nr 1018) är däremot klart felaktig.
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-05-01, 18:58
Återigen Tack Bo! Antingen är det solen som gör mig förvirrad eller så återfinns P.E. Ulmstadius inte i Smolandi Upsalienses I (1593-1625) - det är den enda volym jag har tillgång till här hemma. Nu kan jag tack vare Din hjälpsamhet ändå gå vidare. Herdaminnet med uppgifter om Svarttorps församling borde väl dock finnas. Svarttorp tillhör ju Växjö stift. Jag får kolla på UB i Gbg vid tillfälle.
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2000-05-02, 00:57
Avskriv solstinget - PEU blev student 1640 och återfinns alltså i Smol. Ups. II, s. 529. Den i citatet anförda, eljest oförklarade förkortningen borde står för Virdestam, alltså Växjö stifts herdaminne.
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Håkan Thörner skrivet 2000-05-27, 22:16
Hej
Jag har på min mors sida anfäder från Olavus Joane Korp eller Corvinus D.Ä som tillträdde kyrkoherdetjänsten i Vireda 1569-05-15, och som underskrev Uppsala Mötes Beslut 1593. Han dog i pesten 1603.
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-05-28, 00:01
Håkan Törner,  
Det vore intressant att veta hur Du är släkt med Olaus Joane Corvinus l. Korp (som Molin, Smolandi Upsalienses anger honom).
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Lars Sjöqvist skrivet 2000-05-28, 11:31
Kyrkoherde i Svarttorp Petrus Ulmstadius var gift med Maria Hyltenia och hade en dotter Catharina Ulmstadia f. 1668 d. 1702 18/2 gift med Gudmund Petri Kexerus f. 1651 i Nottebäck (som sändes till Svarttorp för att biträda Petr Junecopensis som var gammal). Allt enligt Smålands nation i Åbo 206 utgiven av Personhistoriska samfundet.
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2000-05-29, 21:16
Olle, i min egen släkt finns kh Lautentius Andreae d.ä. vars ena dotter (okänd till namn) gifter sig med Kh Jonas Olai Korp i Vireda. En annan dotter till Laurentius, Ingeborg, gifter sig med länsmannen i Rogberga Per Korp. Känner du, eller någon annan till eventuellt släktskap mellan dessa Korpar? Mina uppgifter kommer från herdaminnet.
Tacksam för ev. upplysningar
Calle L
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2000-05-31, 14:05
Calle Lindström,
Nej, vad jag vet finns inga verkliga belägg för att dessa två Korpar var släkt, även om det heller inte finns något som pekar på motsatsen. Jag rekommenderar Dig att ta del av de uppgifter som finns i Molin, Smolandi Upsalienses och de som Per Ericsson lämnar som kompletteringar till dessa i SoH 1994:2, sid 96 ff. Molin benämner Per Korp i Rogberga, kronobefallningsmannen Per Månsson Korp i Rogberga, död före 1639. Detta kan väl vara en hjälp att finna/utesluta släktskap. Kh Jonas Olai Korps fader hette ju Olaus Jonae Korp.
 
Förutom ovanstående vill jag också tillägga: Per Ericsson ger i kompletteringarna nämnda ovan ett svar på min ursprungsfråga ovan i denna diskussion, när han nämner Per Esbjörnsson Ulmstadius, som då var g m Maria Korp och sedan Troligen var .... ovannämnda Maria Korp barn till Per Månsson Korp.
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2000-05-31, 21:24
Olle, stort tack för ditt svar. Ska kolla upp de källor du tipsat om. (denna diskussion om Korparna kom, inser jag nu, lite fel.Beklagar)
Calle L
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2001-03-22, 23:25
Jag har en ana Iver Ravn Corvinus (Korp) med okänt ursprung. Han är bel som kh i danska Starup-Glarup 1533 o 1554.
Dotter Rachel Ravn f ca 1533, d 1611, gm Johannes Ankersen (Ancher, Ancharius), c 1527-1602, kh i Starup-Glarup fr ca 1574.
En ev son t Rachel är Iver Ravn, ca 1573-1643, kantor i Köpenhamn.
Någon koppling t andra Ravn/Corvin/Korp?
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Ewa Hellstadius (Hellstadius) skrivet 2006-06-12, 23:08
Hej!
Vet någon om Petrus Esberni var släkt
till Jonas Esberni, gift med Brita Pauli
dotter till Biskop Paulus Pauli i Skara och hans fru  
Britta Thorchilsdotter.
 
Jag söker mor, far ev. syskon till Jonas Esberni.
Kanske har jag tur här :-) ?
 
Hälsn. Ewa
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Olle Elm (Smol) skrivet 2006-06-13, 07:37
Skulle inte tro att Petrus Esberni Ulmstadius, (1617-1688), som var son till bonden Esbjörn i Korparp (ej Korpanäs som uppges i Hm), Ölmstad sn, hade en bror gift med en biskopsdotter. Om Esbjörn i Korparp har andra avlägsna släktingar där namnet (latiniserat) kan gå igen, känner jag inte till.
Vänligen,
Olle Elm
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2015-10-09, 10:02
Hej,
 
Hur ligger det egentligen till med Maria Korp?
 
Petrus Ulmstadius var verksam i Jönköpings stad mellan 1653-1663 (Smolandi Upsalienses II sid 529). Han finns i mantalslängderna med hustru dessa år. För åren 1655-1663 finns det kyrkoräkenskaper för Jönköping med klockringningspenningar och båraklädespenningar. Under dessa år förekommer Per Ulmstadius (Herr Per Esbjörnsson) två gånger med klockringning för två barn år 1657, men inte för någon hustru under denna period.
 
Enligt herdaminnet var han gift före 1663 Maria Hyltenia. Årtalet lär komma av ett brev skrivet detta år av någon Hyltenius för att stödja Ulmstadius utnämning till kyrkoherde i Svarttorp. En uppgift jag hittade via sökning i Google Books där jag fick träff på Nils Hyltenius-Silfverskiöld : professor och akademirektor i Lund : hans dagbok från Malmö belägring 1676 av Torsten Burgman (jag har ej läst hela texten). Han skriver bland annat att Per Ulmstadius studerade samtidigt som Nils Hyltenius (Silfverskiöld) i Uppsala.
 
Uppgifter finns lite varstans om denna Maria Korp att hon skulle vara dotter till Olaus Jonae Korp i Vireda. I Smol.Ups omtalas en Rebecca Korp och att hon nog inte var syster till Maria Korp.
Denna Rebecca Korp var dopvittne vid något tillfälle när barn till Per Ulmstadius barn föds, Rebecca Korps far var Andreas Olai Korp i Jönköping som var son till Olaus Jonae Korp. Om antagandet att Per Ulmstadius hustru Maria Korp tillhör denna Korpsläkt från Vireda bygger på detta dopvittne så håller det inte. Rebecca Korps moder var nämligen Sara Hyltenia som var syster till Ulmstadius hustru Maria Hyltenia. Rebecca var alltså kusin till Per Ulmstadius barn med Maria Hyltenia och kan mycket väl ha varit dopvittne av den anledningen.
 
Växjö Stifts Herdaminne har hämtat en del uppgifter från skrifter från 1700-talets slut, bland annat av kyrkoherden Nils Peter Isenberg i Reftele som skrev sitt eget herdaminne över Växjö Stift. Kanske uppgiften om Maria Korp är en felaktig uppgift från någon gammal skrift, och att det egentligen är hustrun Maria Hyltenia som avses?
 
Finns det någon källa över huvud taget för denna Maria Korps existens?
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-10-09 10:11)
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2015-10-10, 15:45
Ytterligare några funderingar:
 
Per Esbjörnsson (Ulmstadius) blev Kollega supremus vid Jönköpings skola 1653-03-27 enligt Smol. Ups. II sid 529.
 
Vid Jönköpings Rådhusrätt några månader senare 1653-11-07 har Collega H:r Peer Korp hyrt Saliga Olof Knorres gård av Gudmund Nilsson. Den som då bodde där, Lars Svensson, ville inte flytta men herr Per fick rätt. Tre år senare 1656-10-13 låter herr Per Ulmstadius uppbjuda Olof Knorres gård som han köpt.
 
Visst borde kollegan herr Per Korp vara densamma som kollegan herr Per Esbjörnsson från Korparp i Ölmstad?
 
Ingen som sett Maria Korp på riktigt någonstans?  
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-10-11 12:23)
Titel: Kyrkoherde Petrus Esberni Ulmstadius i Svarttorp, död 1688
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2015-10-11, 12:21
Nu har jag hittat min 1700-tals källa för Maria Korp. Uppgiften finns i Sigfrid Lorentz Gahm Perssons (1725-1794) Archivum Smolandicum vol 5 där han skriver om Per Ulmstadius:
 
han lärer warit 2 gånger gift 1sta gången med Maria Korp. 2dra gången med Maria Hyltenia från Ölmstad och med henne åtskilliga barn.
 
Så Maria Korp är väl en muntlig upplysning som nedtecknats nån gång på 1700-talet eller så.  
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-10-11 12:25)