Anbytarforum
Metoder & hjälpmedel => Datorprogram (för släktforskning) => Datorprogram, webb och teknik => Webbaserade släktforskningsprogram => Ämnet startat av: Fredrik Salomonsson skrivet 2020-11-21, 16:29
-
Hej!
Den senaste tiden har jag märkt att Arkiv Digitals webtjänst låser sig allt oftare. (https://app.arkivdigital.se/)
Det är precis som om minnet tar slut i datorn, eller om AD är överbelastat eller har lagt in vissa spärrar?
Stänger man ner Ad och startar om, (stänger ner fönstret i Chrome) så flyter det på bättre tillfälligt ett tag tills det blir trögt igen.
Har någon märkt om vissa webläsare funkar bättre eller sämre tillsammans med Arkiv Digital?
Jag undrar om fler har märkt av det, eller om det är min dator som är problemet?
-
Rensa cacheminnet i chrome via inställningar.
-
Tack Åke, men efter man har rensat cacheminnet kommer det snart att fyllas upp igen, och samma sak händer?
Låser sig AD hos dig också?
-
Nej hos mig fungerar det, du får se det som ett förslag från mig, jag tror att det kommer att fungera. Det brukar inte återkomma snart igen. Låter osannolikt att det skulle vara fel nån annanstans än i din dator.
-
Tack, då får jag köpa en bättre dator
-
Det skulle inte jag göra av den anledningen!
-
Använder dagligen AD. Har under senaste månaderna märkt att det tidvis går trögt. Antar det beror överbelastning. Har inte märkt någon låsning. Tror inte att det hjälper rensa cacheminnet. Såvida du inte har alldeles för litet arbetsminne!! I så fall, dags byta dator.
-
Jag tycker du ska ställa din fråga till AD:s kundtjänst. De är supersnabba på att svara. Läs också infon om systemrekommendationer.
https://www.arkivdigital.se/kundtjanst
https://www.arkivdigital.se/online/installation/systemrekommendationer
-
Ok, har 8 gig ramminne och allt annat flyter på datorn. Då kan felet kan ligga hos AD
Kanske fler har börjat forska nu när det är Corona (hemma från jobbet och därmed mer fritid), och därför blir det mer belastat
-
Kristina, jag ställer frågan här för att veta om fler upplever samma problem.
-
Använder AD nästan dagligen och använder Chrome. Har ibland märkt att det går trögt och några gånger har det låst sig vilket jag antar berott på överbealastning. Har löst sig genom att starta om tjänsten. Har en halvgammal dator som nog behöver ominstalleras.
-
Tack Kristina. Då borde AD lösa problemet. Man ska inte behöva starta om för att lösa problemet. Det är irriterande när man är 100% fokuserad i sin forskning att behöva starta om :)
-
Ibland kan det stå och 'snurra' någon sekund eller två innan en bild laddas, men det är förmodligen för att datorns minne är nästan fullt, vilket jag kan se att det är. Bildfilerna är stora (vilket betyder bättre bildkvalitet) och bläddrar man mycket bland AD:s bilder, så tar minnet förr eller senare slut. Men om man tömmer minnet, så är det inga problem.
Mer minne i datorn borde alltså betyda att det tar längre tid innan det börjar sakta ned igen - men till sist är man där igen ändå... :)
Det kan knappast vara överbelastning på AD:s servrar, eftersom man ligger hos Amazon... :)
-
År det en stationär dator du har ?