Anbytarforum

Särskilda ämnen & övrigt => 26 Resor / Transporter => Övriga ämnen => 00 Sjöfart => Ämnet startat av: Stefan Grönstrand skrivet 2014-09-04, 12:17

Titel: Stockholms Sjömanshus?
Skrivet av: Stefan Grönstrand skrivet 2014-09-04, 12:17
Hej,
Kunde utlänningar vara inskrivna i sjömanshusen?
Jag söker information om min farfar Elis Gideon Grönstrand (Isaksson före 1921) f. 1897-8-31 boende i Hitis, Finland.
Han hade 1911 mönstrat på en båt som fraktade trävaror till Stockholm. I något skede bytt båt till en som åkte bl.a. på Göta kanal. När första världskriget bröt ut 1914 var han igen i Stockholm och då mönstrat av och åkt hem.
Kan Elis trots att han var från Finland va inskriven i t.ex. Stockholms sjömanshus?
Titel: Stockholms Sjömanshus?
Skrivet av: Elisabeth Thorsell skrivet 2015-11-04, 22:37
Barken Iduna från Gävle, som fraktade emigranter från Hamburg till New York år 1847, blev i dimma påseglad av fartyget Shanunga från Boston. Efter 30 minuter sjönk Iduna och 172 personer omkom, inklusive kaptenen Moberg.
 
Kan det finnas en sjöförklaring på Riksarkivet om denna olycka?
Titel: Stockholms Sjömanshus?
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2015-11-05, 19:54
Hej
Sjömanshus: det enda jag vet är att utlänningar ofta var inskrivna vid våra sjömanshus under 1700-talet - eller inskrivna och inskrivna - skeppens besättningar antecknades i alla fall när de lämnade hamnen, både med tyskar och britter bland besättningsmännen.
 
Thorsell: Den sjöförklaringen bör ju ligga vid rådhusrätten i Gävle, om skeppet hade Gävle som hemmahamn NB.
Hälsningar LarsO
Titel: Stockholms Sjömanshus?
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2015-11-05, 22:14
Sjöförklaringar brukar väl ligga i det land där olyckan skedde? det står däremot mycket om olycka i olika tidningar
Titel: Stockholms Sjömanshus?
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2015-11-05, 22:34
Hej
Jo Chris, det var väl lite hjärnsläpp från mitt håll: jag har bara läst så många sjöförklaringar här i Göteborgs rådhusrätt att jag tänkte fel. Visst: när Svenska ostindiska compagniets skepp gick förlorade i Skottland vid mitten av 1700-talet återfinns ju mycket av handlingarna i lokala arkiv. Att det dessutom finns papper i London beror på att kompaniet närmast var som Kronans förlängda arm och gav upphov till en del politisk korrespondens.
Häls LarsO