Anbytarforum
Särskilda ämnen & övrigt => 00 Sjöfart => 26 Resor / Transporter => Övriga ämnen => Fartygsolyckor => Ämnet startat av: Sonja Larsson skrivet 2007-09-28, 14:10
-
Nyss hemkommen från Stadsarkivet i Stockholm där jag fann en del material i mitt sökande beträffande en av mina anor:
Sjömannen Alexander Theodor Skånberg, född i Göteborg år 1824-08-22 bosatt sedan barnsben i Stockholm. Han valde sjölivet liksom sin far Jöns och yngre brodern Johan Robert.
I mantalsuppgiften från 1841(daterad november 1840) skriver fadern Jöns inneboende jungmannen Alexander Theodor Skånberg...).
Alexander har själv undertecknat en bilagd mantalsuppgift där det längst ned står Härnösands Sjömansbevis af den 27 juni 1840.
I Stockholms sjömanshus manskapsregister DIb:91, 1841 finns han med som matros på Gal. Mercurius, 53,75 (ev 58,75) hemmahamn Västervik, expedierad i juli 1841 till Gotland.
Jag sökte även i CD om Sjömän och fick napp även där: Alexander påmönstrade den 16 augusti 1841 på fartyget Mercurius (Galeas) med destination Marseille. Kapten Carl E. Landström, redare G. Landström, Västervik.
Därefter saknas uppgifter om Alexander vid Sthlms Stadsarkiv. Mina funderingar är följande:
1) Vad betyder siffrorna som står till höger om fartygets namn?
2) När jag söker på Rötter finner jag en fregatt Mercurius men fel tidsperiod. Är fregatt och galeas samma typ av fartyg?
2) Vet någon möjligtvis om Galeasen Mercurius förolyckades? Kanske avvek Alexander någonstans på vägen??
Tacksam för alla tips om hur jag ska gå vidare för att finna uppgifter om min morfars farbror.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson
-
Jag vet inget om släkten eller skeppet i fråga men däremot kan du hitta en del om de olika fartygstyperna här:
http://forum.sverok.se/viewtopic.php?t=21624&sid=2bca05fcf66f96b2ebaa9b00887ac680
Det går också att söka på Wikipedia eller i de flesta uppslagsverk på varje enskild typ.
Skulle tro att siffrorna anger storleken på skeppet men det är bara en gissning. Brukar väl stå angivet vad som finns i varje kolumn någonstans i början?
-
Hej Vincent,
Tack för tipset om forum-länken och Wikipedia.
Ja, nog tror jag att siffrorna anger storleken på skeppet men jag förstår ändå inte riktigt vad som menas. Siffrorna står direkt efter fartygets namn och inte i någon kolumn.
Hälsningar
Sonja Larsson
-
Hej igen Vincent
Tyvärr förstår jag mig inte på rollspel och därmed inte heller hur jag ska kunna få ut någon information om ditt länktips.
Efter siffrorna till höger om fartygsnamnen står det läster. Det betyder antagligen något om storleken på fartyget.
Håller tummarna för att någon kanske vet något om fartyget som seglade till Marseille.
Hälsningar
Sonja Larsson
-
För att förenkla något: en fregatt är ett krigsfartyg och en galeas ett mindre lastfartyg. De båda Mercurius har alltså med säkerhet inget annat än namnet gemensamt.
Siffrorna kan inte jag heller, men det verkar troligt att det rör sig om lastförmåga eller dräktighet. Ställ en fråga direkt till Sjöhistoriska Mus?et! De borde veta.
Per Thorsell.
-
Tack Per Thorsell, Sjöhistoriska verkar vara en bra id?.
Sonja Larsson
-
H M Corvett Carlskrona!
Den 5 augusti 1845 inmönstrade besättningen på H M Corvett Carlskrona. Den 30 april 1846 förliste corvetten utanför Kuba. Huvuddelen av besättningen drunknande och endast 17 överlevde. Den 20 september 1846 ägde en sorgefest rum i Linköping till minnet av den förolyckade corvetten.
Med anledning av ovanstående har jag följande frågor som någon/några kanske kan hjälpa mig att besvara.
Skedde inmönstringen i Karlskrona?
Varför hölls sorgefesten i Linköping?
Finns det något gravmonument eller minnesmärke på någon kyrkogård i Sverige?
Går det att säga i vilken församling som de avlidna folkbokfördes i?
Går det att hitta födelseuppgifter någonstans på smedgesällen N Sjöbäck som var en av de som drunknade? I skeppsmönsterrullan står bara N Sjöbäck.
-
Någon ledtråd kanske du kan finna i följande guider:
- Hitta i sjöolyckshandlingar
- Hitta i fartygshandlingar
-
Claes-Göran.
Du känner kanske till att det finns en bok som heter Korvetten Carlscronas sista resa Den nämns här ovan.
Enligt boken skedde inmönstringen i Karlskrona, det var egentligen enda tänkbara platsen eftersom det var flottans bas vid den här tiden.
Enligt samma bok hölls sorgfesten i Linköping till minne av sekundlöjtnanten Lidman. Hans mor och syskon bodde i Linköping.
Då det gäller Sjöbäck så får man nog gå till skeppsmönsterrullan på Krigsarkivet för att få flera uppgifter. Den som finns i boken är summarisk.
(Meddelandet ändrat av leffe den 07 februari, 2009)
-
Jag skulle vilja veta mer om min faster Ragnhild Anna Elfrida Thulin f. Pettersson
Romulus 20, Trelleborg
Död 17/8 1956.
Kyrkobokförd i Trelleborg, Trelleborgs kn (Malmöhus län, Skåne).
Född 26/5 1890 i Norra Mellby (Kristianstads län, Skåne).
Änka (4/10 1933).
Hon omkom mycket tragiskt i en fartygsolycka utanför Örnsköldsvik 17 augusti 1956 med Freja V av Sundsvall.
Elisabet
-
Har du kollat några tidningar från den tiden? Det brukar gå att få låna mikrofilmade tidningar via biblioteken.
-
Längre bak i tiden fanns Sjöförklaringar. Fr.o.m. 1956 finns handlingar rörande sjöolyckor hos Sjöfartsverket i Norrköping. Se länkarna i mitt inlägg här ovan från 2009-02-07!
-
http://web.telia.com/~u65304481/hornan/freja.html
Detta hittade jag på nätet
-
Hej!
Här kommer lite tips till Sonja Larsson som sökte efter uppgifter om sjömannen Alexander Theodor Skånberg.
Galeasen Mercurius av Visby förekommer i Sveriges skeppslista* t.o.m. 1841 men inte 1845. Således kan tre möjliga saker ha skett med fartyget. Det kan ha sålts utomlands eller till en mindre ort i Sverige (d.v.s. inte en stapelstad eller sjöstad), det kan ha förlist eller det kan ha huggits upp(förstörts/skrotats)före 1845.
En förnämlig källa är Handelsflottans årsberättelser som finns på Riksarkivet i Stockholm. Dessa sammanställningar gavs ut av Kommerskollegium som åligen fick in rapporter från distrikt, stapelstäder och sjöstäder åren 1781 - 1901. Fr.o.m. 1867 finns rapporter även från mindre orter. Materialet innehåller alla fartyg som seglat utrikes (per år), de som är hemmavarande, de som sålts (med uppgift vart de sålts) och de som förlist (oftast även specificerat var de förlist).
Galeaser var handelsfartyg försedda med två master. Sifferuppgiften efter namnet anger fartygets storlek. Före 1866 användes måttenheten svåra läster (1 svår läst = 2,45 ton).
* skeppslistan finns digitalt inmatad på hemsida www.ddss.nu
Hälsningar Håkan Nihlman
-
Vill bara tillägga till föregående beträffande galeas att den främre av de två masterna skall vara högre och bära mer segel. Om den främre masten på ett tvåmastat segelfartyg är lägre än den aktre så är det en tvåmastad skonare.
Storseglet på en galeas sitter således på den främre masten medan det på en tvåmastad skonare sitter på den aktre masten. På en galeas är benämningen på masterna förifrån räknat, stormast och mesanmast medan motsvarande på den tvåmastade skonaren blir fockmast och stormast.
-
Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med att lösa om en förfader till mig har varit med vid ett fartygs förlisning. Han skall ha antagits ha dött vid en sådan olycka, vilket han inte gjorde dock. Jag har även sett ett antal anteckningar om att han var sjöman, men det är också allt. Personen är Ferdinand Eliasson f.1857-10-05 i Stala Orustoch anteckningen om förlisningen finns på Stala AI:4 sid 135.
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/285863.jpg)
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/285864.jpg)
Mvh Susanne Seger
-
Hej Susanne,
Han finns med på sv.befolkn. 1900
Hälsn. Eivor
(Meddelandet ändrat av emba 2010-05-14 00:11)
-
Och här är bilden
(https://forum.rotter.se/discus/messages/22540/285866.jpg)
Eivor
-
HEj Eivor!
Tack! Men jag vet att han inte dog då, men det står antecknat anses vara död vid fartygets förlisning så dom måste trott under ett tag att han inte överlevt eller nåt. Så jag är nyfiken på vad som i själva verket hände, detta hände innan han gifte sig. Och hade han inte överlevt hade inte jag suttit här idag ...
Men tack i alla fall!
Ha en bra helg!
Mvh Susanne
-
Ta reda på om han fanns inskriven i sjömanshus och vilket det i så fall var. Det kan stå i husförhörslängderna någonstans. Där borde det sedan finnas uppgifter om honom - men troligen är det Göteborgs sjömanshus och de är inte scannade, man får leta manuellt. Han kan ju också varit fiskare och då var han inte med i ett sjömanshus.
Man kan också försöka ta reda på något om skeppet, vilket det var och vad som hände.
Men först kolla kyrkböckerna: Han måste ju återförts på något sätt. Jag kan inte hitta honom i dödboken vid en snabb titt - meddelanden om dödsfall till sjöss kunde komma långt efteråt.
Det är dock lite oklart - visserligen står det om hans död i raden som tillhör honom, men gäller det verkligen honom och inte hans bror på raden ovan? Det står antecknat Sjb och ett datum på flera - är det betyg till sjömanshus?
Utan någon mer förklaring finns ju Ferdinand i nästa längd SE/GLA/13497 Stala AI:5 (1879-1892) Bild 197 / sid 193. Kan det helt enkelt vara en felskrivning i AI:4?
Du kan läsa mer om oilka källor i sjöfarten här: http://www.riksarkivet.se/Sve/Dokumentarkiv/Filer/sjofartskallor.pdf
-
Tack Chris!
Nu har jag lite att jobba med. Visste inte riktigt hur jag skulle gå tillväga. Och du kan ha rätt, det kan gälla en av hans bröder och inte honom. Så jag får kolla upp dom olika sakerna du nämner. Tack igen!
Trevlig helg!
Mvh Susanne
-
Coopvaerdie Capitainen Jöns Otto Gernandt omkom genom drunkning på Nordsjön år 1834, troligen i oktober. Vid samma tillfälle drunknade även jungmannen Hellsten. Båda var hemmahörande i Kalmar.
Jag undrar hur man kan ta reda på de närmare omständigheterna, om det var en förlisning, vad fartyget hette mm.
Tack på förhand
/Björn
-
Barken Salo avgår trol från Kapstaden (tyskt rederi) 1903 och förliser
Ombord fanns åtm en svensk Emil Georg Jonsson född 1883-04-21 Maria
Magdalena Sthlm. Finns det någon information o, olyckan? Ulf Sjögren
-
Pråmskepparen Johan Fredrik Larsson född i Västanfors 1859-11-01
och hans hustru Johanna Charlotta Hedman född 1862-03-14 i Ål Kopparbergs län.
Omkom i Gryts skärgård 1928 dödsdatum är okänt men angivet till 1928 12-12 alternativt 1928-12-14.
Jag saknar tyvärr namnet på Pråmen.
-
Hej Lars-Åke
Det var motorpråmen Hegi.
Göran /
www.divecorner.se
-
Tack Göran!
Då ska jag leta vidare efter bild mm.
(Meddelandet ändrat av wsk518 2011-04-20 09:48)
-
Hej igen Lars-Åke!
Jag tror det kan bli ganska svårt att hitta foton och info om man nu inte har personlig relation t.ex.släkting eller boende på orten. Jag har i alla fall idag 26/4 lagt upp några rader om förlisningen av de två!! Hegi och Anders på min sida http://www.divecorner.se/Görans Dykhörna. Där står var och när sjöförklaringen ägde rum och det är nog största chansen hitta mer matnyttigt.
Göran /
-
Hej och tack för all information.
Det är min frus morfars far så jag ska kolla i album
om jag kan hitta något där.
Du skriver att de räddades svårt nedkylda, som det berättas för
mig överlevde bara två i besättningen.
-
Var kan jag finna uppgifter om en sjöolycka mellan Ala och Sandarne
Den ska troligen intäffat den 16 september 1871.
-
August Bernhard .........Pettersson --- Telin
Född 1874 Lunda Södermanland .
Skrevs in i Nyköpings sjömanshus 1895
Han gick till sjöss omkring 1900 på en båt som trafikerade England .
( kallades ev. Bernhard )
Båten förliste på Nordsjön.
Bernhard var en av få överlevande --- räddades av dansk fiskebåt.
Har försökt leta och leta på nätet.
Men kommer inte fram till något resultat.
Kan någon erfaren person med sjöfartskunskaper ge mig ledtrådar.
M.v.h. Sonja Johansson
-
Peter Fallenius
Födelsedatum: 26 December 1743
Födelseplats: Fallebo,Västervik Kalmar County, Sweden (Sverige)
Död: 1803 på sjöresa, Pennsylvania, United States (USA) (förlisning)
Söker den information jag kan få tag i
-
Peter Fallenius föddes 1743 (dp 26/12) i Stenkulla, Vena sn, där hans far, e.o. prästmannen Carl Fallenius (1702-1762) då tjänstgjorde. Carls hustru, med vilken han vigdes 1743 19/4 i Vena, var Hanna Elisabet Björn (1721-1797), dotter till kyrkoherde Petrus Björn o.h.h. Anna Maria Ekman i Vena.