Anbytarforum
Metoder & hjälpmedel => Allmänt => Ancestry / Genline => Internet => Källor => Genline - allmänna frågor => Ämnet startat av: Dag Bremberg skrivet 2002-06-18, 17:32
-
Håkan! Tack för ett tydligt svar, som bekräftar att Rötter är pålitligt som vanligt.
Genlines svar är ju däremot Goddag, Yxskaft! eller som man säger numer corporate bull-shit.
mvh/Dag
-
Om nu Genline_Support (heter han så?) kan skriva här, så hade det väl gått bra att svara här också!
Utskicket som kom igår hade som avsändare max.dockedahl@genline.se, jag skickade ett brev till samma adress och talade om att det var onödigt att skicka dessa erbjudanden till oss som redan är abonnenter.
Svaret kom idag:
Vi ber om ursäkt om du inte ville ha ett utskick från oss.
Vår marknadsavdelning letar efter nya potentiella kunder på olika vis. Vår kampanj 17 juni innebar att vi skickade ett mail till alla som var registrerade i katalogenpå Röttershemsida. Då hade vi tyvärr ej möjlighet att samköra detta med vårt kundregister.
Som sagt, vi ber om ursäkt om du inte gillade vår kampanj.
Har du fler frågor är du välkommen åter.
Med Vänliga Hälsningar
Max Dockedahl
Genline AB
www.genline.se
-
Här är det svar jag fick från Genline idag:
Du kommer inte att få något spammail i fortsättningen.
Anledningen till att vi inte har dubbelkollat om ni redan är abonnenter eller inte, är tidsbrist samt den väg vi gått för att kunna skicka ut detta mail till er släcktforskare.
Vi fick i våras tillåtelse av Ted Roswall och Carl Szabad att använda oss av e-post adresserna i Katalogen på
Rötters hemsida för att komma ut med information till släktforskarna, då denna ligger öppen för allmänheten.
Jag har i eftermiddags även talat med Ted och han säger att vi inte gjort nåt vi inte skulle ha fått göra.
Det enda jag själv tycker att vi missat på, är att vi inte hade med en sk. unsubscribe länk som säger att
om du meddelar oss på denna adress så slipper du sån här information/reklam i framtiden. Den funktionen kommer naturligtvis att finnas med vid nästa utskick.
Har du fler frågor är du välkommen åter.
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Fredrik Forsell
www.genline.se
------------------
Jag vet inte om jag tycker detta svar gjorde mig mildare stämd mot Genline, för jag tycker fortfarande att de inte ska skicka ut spam.
-
Vad är det för register, och vad menas med samköra? Låter det tillåtet?
-
Förbundsstyrelsen har sagt nej till att lämna ut uppgifter om våra stödjande medlemmars adresser och/eller mail-adresser. Däremot kan ingen hindra företaget Genline AB att använda sig av de adresser som finns fritt tillgängliga på nätet, vare sig de ligger under Forskarkatalogen på Rötter eller någon annanstans. Likaså kan vem som helst använda sig av de tryckta medlemsmatriklar som många av våra föreningar ger ut.
Spam är alltid tråkigt, men av allt sådant som vräker in i våra mail-boxar tycker jag nog att de med släktforskningsanknytning (en på tusen ?)är mindre tråkiga än de andra. De har i alla fall träffat rätt person...
Mvh
Ted Rosvall
-
Hej
Innan detta spam mail, som även jag fick, så var jag ganska positiv till Genline och hade tänkt prova det, när och om man kommer till mina socknar. Nu har allt förändrats. Jag kan omöjligt ha med företag som ägnar sig åt den här typen av marknadsföring. Man är ju inte ens medveten om att det man gör är fel och att de flesta blir rent ut sagt fly förbannade. Hoppas att man självmant slutar att skicka ut dessa spam mail, annars...
Att man sen dess utom lyckades med bedriften att skicka samma mail till personer som redan är abonnenter är ju bara ytterligare bevis på deras klantighet.
Jag vill också be Ted Roswall och Carl Szabad att i fortsättningen inte ge sin tillåtelse till privata företag att använda forskarkatalogen till, som dessa företagen gärna beskriver det att komma ut med information. Om nu denna uppgift stämmer?
Förbannad
Magnus Påhlsson
-
Hej igen
Jag ser att Teds svar gick om min insändare, så svaret på den delen har jag redan.
Tack
Magnus Påhlsson
-
Plockat eller oplockat.
Har Genline bedrivet plockepinn eller brädspel ?
Enligt Fredrik Forsell på Genline, både i mail ovan och i telefon till undertecknad, har ordf Ted givit sitt tillstånd till att de får ta adresser ur Forskarkatalogen. Hur detta har gått till kan man fråga sig. Har Genline de resurserna, både personalmässigt och tidsmässigt att plocka fram varje enskild adress ur katalogen. Det tar t i d och kräver många handgrepp. Med en lista eller fil går det mkt bättre. Har någon i ansvarig ställning på förbundet ( med behörighet) gjort detta möjligt anser jag att vederbörande brustit i vett och etikett på ett omoraliskt sätt. Att resultatet skulle bli spam var ju redan klart från början, oavsett arbetsmetod. Vill jag ha reklam ber jag om den själv, inte att den intresseorg. som jag tillhör skall medverka till att min epost-adress blir mottagare av oönskad reklam. Att komma och säga att adressen finns på nätet och det är fritt att lämna vidare håller inte. Inget företag med etik går in och hämtar adresser utan medgivande. Jag litar helt Genline i det fallet. De har inte brustit om de har fått det tillstånd de säger sig ha fått. Någon har gett tillstånd och som sagt: Det är inte lätt att plocka ut enskilda adresser ur Forskarkatalogen. Det tar mycket stor tid.
Vågar egentligen inte sätta ut min e-mailadress, men eftersom den redan är såld, kommer den här i lite mer lättkopierat format: torbas@canit.se
Mvh
Jan-Christer
-
Hej Magnus,
Om du tittar lite längre upp på sidan så ser du att Håkan Skogsjö redan har svaraat på den frågan.
mvh Siv
-
Siv
Vill du förtydliga din insändare
Magnus Påhlsson
-
Jan-Christer,
Varken Carl Szabad eller jag själv eller förbundsstyrelsen kan förhindra att ett företag använder sig av e-mailadresser, som de hittar på nätet. Det har aldrig varit fråga om att ge tillstånd - vi har ingen makt eller kontroll över det som en gång publicerats på nätet, inklusive mailadresser. Vad jag kan försäkra Dig om är att företaget i fråga INTE har fått några filer eller genvägar till sin kampanj från oss.
Ibland har tidskriften Släkthistoriskt Forum bilagor i form av reklammaterial från förlag med produkter som ligger vårt intresseområde nära. Är detta också fel? De som prenumrerar på ShF har inte bett om att få sådan reklam. Ändå är det ingen som har reagerat negativt på detta.
Jag anser att den som vill slippa SPAM också skall ha möjlighet därtill. Samtidigt tycker jag nog att det är väl mycket väsen för ett ganska litet brott, om man ens kan använda ett sådant ord i sammanhanget. Den som absolut inte vill utsättas för några erbjudanden av det här slaget får helt enkelt låta bli att publicera sina mailadresser på nätet. Internet är en gång för alla en öppen och fri resurs. På det hela taget är detta en välsignelse. Eventuella små nackdelar i form av sådana här kampanjer får vi försöka ta med jämnmod.
Mvh
Ted
-
Man kan ha olika åsikter i principfrågan huruvida det är lämpligt eller inte att ett företag använder sig av tillgängliga mailadresser för sin reklam. Jag tycker själv inte att det är särskilt trevligt att bli uppringd i hemmet av banker, fondförvaltare m.m. så gott som varje vecka bara för att jag står i telefonkatalogen. För att inte tala om all reklam som kommer i brevlådan, även adreserad sådan, eftersom SPAR och andra register lämar ut adressuppgifter eftersom dessa är offentliga. Men har man inte valt att ha hemligt telefonnummer eller har skyddad identitet är det något man får leva med.
En förmildrande omständighet i just detta fall är väl ändå att alla vi släktforskare rimligen önskar att Genline skall få tillräckligt kassaflöde för att kunna genomföra sitt projekt. Jag vet inte hur deras balansräkning ser ut men antar att de ändå är i behov av att marknadsföra sig för att kunna fullfölja sitt projekt. Detta borde vi vara positiva till gärna hjälpa till med.
Jag är själv kund hos Genline sedan februari och är mycket nöjd med såväl kvalit?ten i deras tjänster som supporten. Jag hoppas innerligt att de kan slutföra sitt projekt och i slutändan också tjäna lite pengar på det, vilket jag har svårt att tro att de gör än så länge.
-
Kära nååååån....
Läs inte reklamen då, det är väl bara att radera.
Delete liksom.
-
Något är skumt!
Fredrik Forsell Genline säger både i mail och telefon (se tidigare inlägg), att medgivande/tillstånd inhämtats från förbundsordförande Ted Rosvall. Dock säger Ted ovan att så inte är inte fallet. Vad är sant ??? Min uppfattning är att varje seriöst företag som vill behålla sina kunder och även får nya, förankrar sina inhämtningar av adresser på resp organisations hemsida eller motsvarande via resp förening, styrelse eller motsvarande. Annars blir nog företaget betraktat som PIRAT. Sedan kommer vi till hur de införskaffat adresserna. Ted Rosvall vidhåller att Genline själva gått in på Rötterkatalogen och plockat ut adresserna. Ja visst kan man göra detta när det gäller några enstaka adresser. Nu är det frågan om en annonskampanj. Det finns drygt 800 personer i Rötterkatalogen. Med de handgrepp som krävs tar det ung 3-5 min att plocka fram resp adress och lägga in i egen lista. 3min/adressen = 40 timmars tid. 5min/adressen = 68 timmars tid. Jag ställer mig tveksam till att Genline har har gått till väga så. Hur har det egentligen gått till? Ett rakt och ÄRLIGT svar önskas. Inget företag idag, sitter och lägger ned en arbetsveckas tid, när det finns möjlighet till datorprg, listor samt filer.
Ted: Reklam med ShF ger inte resp företag tillgång till mottagarens adress , som det gjorde i detta fallet.
Mvh
Jan-Christer
-
Det är inte svårt att plocka fram alla e-post adresser som förekommer på en en sajt som rötter. En god programmerare skriver ett sånt script på någon timme och då går det att använda på alla sajter. Detta sagt som en kommentar till Jan-Christer Strahlerts spekulationer.
(Själv har jag förstås ingen aning om hur man burit sej åt och inte bryr jag mej särskilt heller. Jag får dagligen ett 40-tal e-brev som erbjuder mej Viagra, tonåriga flickor[jag har redan en hemma och behöver absolut inte fler], fantastiska affärsid?er, otroliga lotterier [ofta har jag redan vunnit något, jag behöver bara klicka på en länk...] etc, etc. Lite släktforskning är bara uppfiskande i den soppan.)
-
Efter att ha fått ett spam från Genline och även följt diskussionen här på Anbytarforum, tänkte att jag skulle höra mig för varifrån de hade fått min e-post-adress. Därför öppnade jag e-brevet och tryckte på svara-knappen. Jag frågade varifrån de fått min adress, och talade även om att jag inte tyckte om att få reklam så där utan om jag ville köpa/beställa något så ville jag själv ta initiativet osv. När jag sedan tryckte på sänd-knappen, så fick jag reda på att det inte gick att skicka till den adressen. Man undrar onekligen vad de uppger för avsändar-adress, när man inte kan svara på deras utskick. Gör seriösa företag så, eller är jag onödigt misstänksam?
Med en önskan om en trevlig Midsommar
Mi Alforsen
-
Jämförelsen mellan vanlig reklam och epostreklam haltar ordentligt.
Dels kan man sätta en lapp på brevlådan att man inte vill ha reklam, det går som bekant inte på epostlådan. Dels, och framför allt, så behöver man inte betala för att få tryckt reklam i brevlådan, men epostreklamen kostar att hämta hem (om man inte har en fast abonnemangsavgift oberoende av uppkopplingstid).
Att sända reklam som kostar mottagaren pengar är helt enkelt ett svineri som inget seriöst företag sysslar med.
-
Genline agerar som andra kommersiella företag, de använder alla metoder för att kunna sälja. Att ett antal personer bli irriterade av spam är för bolaget mindre viktigt än det antal intäktskronor som kampanjen genererar.
Detta är eg. inget att förvånas över. Att företaget verkar inom vår bransch gör det inte mer ädelt eller seriöst än något annat.
Det som förvånar mig är att bolaget uppenbarligen har fått ett uttryckligt och upprepat godkännande från ordföranden Ted R. (som faktiskt kunde och borde ha bett Genline att avstå och förlita sig på annonser på Rötter i stället).
Än mer förvånande är att Ted R nu ger så undvikande svar och avfärdar forskarnas/medlemmarnas kritik så nonchalant. Anmärkningsvärr attityd hos en förtroendevald.
mvh/Dag
-
Jag var okunnig och godtrogen, inser jag nu efter att ha läst Förbundsrötter.
Jag borde inte alls ha blivit förvånad över att Ted R försvarade Genline, för han har ju uppenbarligen en koppling till bolaget.
I Förbundsrötter framgår att det finns ett avtal med bolaget och Ted R skriver med versaler och utropstecken TVEKA INTE, nu MÅSTE vi alla ansluta oss t Genline.
Varför riskerar ordföranden förbundets oberoende och goda anseende på detta sätt? Vad står att vinna?
Man behöver inte sälja sin själ för att för medlemsrabatter.
Min erfarenhet är att ideella föreningar ska undvika att ge sig in i samarbete med enskilda kommersiella företag. Min rekommendation - i all ödmjukhet - är att styrelsen tänker igenom hur man ska värna sitt och Rötters förtroendekapital.
mvh/Dag
-
Sveriges Släktforskarförbund har ett avtal med företaget Genline AB. Det är ingen hemlighet. Det är ett mycket bra avtal, som garanterar samtliga medlemmar i våra medlemsföreningar bra rabatter på Genlines tjänster. I gengäld har vi lovat att sprida information om Kyrkböcker på Nätet via de kanaler som står oss till buds, d.v.s. främst våra olika publikationer, både de i pappersform och de som finns på nätet.
Förbundsstyrelsen anser att vi på detta sätt gagnar släktforskningen i Sverige, både i stort och för den enskilde forskaren. Styrelsen anser också att den nya tekniken är framtidens lösen när det gäller tillgängligheten. Detta innebär inte att vi tar ställning mot landsarkiven eller SVAR, som dock tidigare aldrig visat något större intresse för samarbete, rabatter eller avtal med den samlade släktforskarrörelsen.
Några andra kopplingar mellan förbundet och Genline AB finns inte.
Mvh
Ted Rosvall
-
Svaret kom
Ted klargör att förbundet och Genline har ett avtal. Nu förstår jag varför Genline fick betald annonsplats i senaste nr av ShF. Både med omslagsbild och artikel. Nu förstår jag att Genline fick tillgång till medlemmarnas e-mail adresser i Forskarkatalogen. Antingen genom script, fil eller på annat sätt. De hade ju Teds fulla medgivande. Vad har Ted själv för koppling till Genline? Han skiver ju så positivt på Förbundsrötter att vi MÅSTE ansluta oss. Han vill ju tydligen enligt ovan sprida informationen om Genline till alla buds, dvs både i pappersform och på nätet. Han är förtroendevald och detta luktar lång väg. Är det sådant här Släktforskarförbundet skall ägna sig åt i dagens Sverige. Att ordföranden och förbundsstyrelsen knyter upp sig mot ett affärsföretag. Ett affärsföretag som skickar ut spam. Jag trodde i min enfald att förbundet var på ideell basis. Vad ger detta för fördelar för de inblandade. Detta främjar inte släktforkningen i stort eller den enskilde som dessutom kanske ska vara med och betala kalaset. Ingenting är gratis och rabatter skall väl också intjänas. Vem tjänar på affären. I alla fall inte den enskilde forskaren. Har förbundet några fler dolda kopplingar som väntar på offentlighet?
Mvh
Jan-Christer
-
Det var då en märklig Jan Christer!
Hur många gånger skall jag behöva tala om för Dig att förbundet INTE har givit företaget Genline några scripter, filer eller andra genvägar till några som helst mail-adresser.
Själv har jag inga andra relationer till Genline än vad som ingår i det avtal som förbundet ingått med företaget, d.v.s. de informerar oss om när nya län blivit klara, eller om andra nyheter som berör oss släktforskare - information, som vi sedan för vidare till våra föreningar och enskilda medlemmar. I gengäld ger vi råd och rekommendationer om källmaterialet som skall scannas. Så har vi t.ex. lyft fram nödvändigheten av att även födelse- vigsel- och dödböcker samt flyttningslängder för perioden 1860-1895 görs tillgängliga jämsides med husförhörslängderna för samma period. Vi har även påpekat att de personregister till framför allt städernas kyrkoböcker, som ibland finns på våra landsarkiv, också bör på något sätt göras tillgängliga ihop med de ursprungsböcker som Genline nu publicerar på nätet.
Ordet måste som nu citerats ett par gånger är, som så ofta, taget ur sitt sammanhang. Vad jag skrev på Förbundsrötter var, att Kyrkböcker på Nätet måste få fler abonnenter om inte produktionen av nya församlingar och län skall äventyras. Jag skrev inte att alla släktforskare måste ansluta sig till Genline. Det måste man inte alls. Landsarkiven finns fortfarande kvar, liksom mikrokorten. Alla tre systemen behövs.
Vem tjänar på affären?
För det första är det ingen affär, utan ett avtal, som förhoppningsvis alla parter tjänar på.
Framför allt ökar tillgängligheten till det basmaterial som alla vi släktforskare är beroende av. Hur kan detta vara fel?
Mvh
TED
-
Kan inte alls förstå upprördheten av att Genline råkar skicka ett s.k spam.Det är väl bara att deleta sådant man inte är intresserad av.Kan ej heller förstå påhoppen på Ted som har fixat i mitt tycke ett bra avtal för medlemmarna i Förbundet.Kör själv Genline ända sen dess begynnelse och tycker det fungera alldeles utmärkt.Detta är ju toppen för alla släktforskare som bor ute i bushen.Alla bor ju inte i Stockholm med dess alla tillgångar o möjligheter.Har själv bott där c:a 35 år så jag vet hur bra man hade det där som släktforskare.
Slutar med att önskar alla släktforskare i hela Sverige en riktigt Trevlig o Glad Midsommar.
Sigvard i Kallinge,Blekinge,Sweden.
-
När jag ringde Genline och frågade hur och var de hade fått fatt på min E-mail adress, blev frågan om jag kunde finnas med på listan som de hade fått från DIS. Nej svarade jag, hur gammal var den listan? Från 1998 tror jag; blev svaret. Då hade jag inte denna adress. Kunde i så fall DIS( om man nu skall tro Genline) lämna ut uppgifter så lätt när de inte ens har ett avtal med Genline, hur ställer det sig då med förbundet (som har AVTAL). Jag är inte märklig Ted. Jag är en vanlig släktforskare som inte tycker om smutsig byk eller oklarheter. Vill ha raka svar och inga undanglidningar. Låt andra stå för detta. Ett medgivande till ett affärsföretag att fritt plocka ut adresser (enligt Fredrik Forsell, i 18/6 kl 1904 inlägget, där det klart sägs att MEDGIVANDE getts), är väl inte direkt det den enskilde tror när e-mail adressen lämnas. Tanken var väl att lättare få kontakt med likasinnade och inte få spam i brevlådan. Spelar ingen roll om det är ett AVTAL eller affär. Ngn tjänar, ingenting brukar vara gratis eller med stor rabatt. Alla parter tjänar på detta sägs det ovan i Ted Rosvalls inlägg. Jag har aldrig hört detta förut utom när det gäller pyramidspel eller dyligt. Där brukar ju ngn tjänar på det till slut. Inte tror jag att det är den enskilde forskaren.
Mvh
Jan-Christer
-
Hej Jan-Christer
Måste väl vara enkelt, byt adress som du inte lämnar ut till någon, så kanske du slipper dessa spam som du mår så illa av.
mvh
rune
-
Ted!
Om du funderar på saken så inser du nog att ett avtal med ett enskilt bolag onekligen är en form av ställningstagande. I alla fall inser alla som läst Förbundsrötter att du tar ställning mycket tydligt (TVEKA INTE).
Det är möjligt att du anser dig ha goda skäl att gilla just detta bolag och ogilla andra bolag, föreningar och myndigheter. Men det blir ändå ett märkligt ställningstagande av en stor, ideell riksorganisation.
Eftersom du inte alls ser problemet så inser jag det meningslösa i att påpeka det igen.
Jag ber i stället att få önska alla forskare trevlig sommar!
-
Dag!
Nej, jag ser inte problemet. Att Förbundet har ingått ett avtal med ett företag som förser oss forskare med ett viktigt basmaterial på ett nytt sätt innebär INTE att vi tar avstånd från andra företag eller myndigheter. Om t.ex. SVAR skulle vilja ha ett närmare samarbete med Släktforskarrörelsen, så skulle vi ställa oss lika positiva till detta som till företaget Genline AB. F.n. förhandlar vi med Riksarkivets avdelning Arkion om att tillsammans med dem
göra folkräkningen 1890 tillgänglig via CD. Alltsammans till fromma för våra föreningar och deras medlemmar.
Sveriges Släktforskarförbund tar ställning FÖR alla goda krafter som underlättar släktforskarnas vardag och förbättrar tillgängligheten till våra kyrkböcker och annat arkivmaterial. Vari ligger det märkliga i detta?
Mvh
TED
-
Intressant men märklig diskussion
Jag tycker att det är mycket bra om styrelsen samarbetar med och sluter avtal med föreningar, organisationer, företag m.m. i syfte att förbättra villkoren för medlemmarna och förutsättningarna för släktforskning. Det förbrukar inte på något sätt förbundets förtroendekapital - tvärtom. Att avstå från att vara aktiv i sådana sammanhang borde väl snarare vara grund för kritik mot styrelsen.
Om någon förening/företag oegentligt gynnas i förhållande till något annat vore det allvarligt, men det är ju inte fallet i denna fråga. Eller om styrelsemedlemmar fick ekonomisk vinning genom sitt agerande. Det senare torde dock vara tämligen riskfritt vad gäller släktforskning.
-
Släktforskare!
Jag håller med Staffan B. Visserligen är jag också allergisk mot SPAM, men detta var nog den första SPAM:et som jag hade nytta av!
Fick här veta att Värmland är klart och jag har nu provat Genline ett dygn. Mycket bra!
Tack Genline för ert dryga arbete (jag vet hur många år det tagit att komma igång) och tack förbundet som gjort ett avtal som begränsar våra kostnader.
Gnäll inte för positiva saker!
mvh, /Robban
-
Jag kan bara inte förstå att majoriteten av de som har skrivit i denna diskussion vill frammåla Genline som ett företag som endast har som syfte att tjäna pengar, dessutom är man riktiga svin, man använder sig av oseriösa reklammetoder, och till på köpet är hela företaget är totalt oseriöst.
Genline är ett företag som erbjuder kyrkböcker på internet mot en abonnemangsavgift. De har omkostnader med att scanna in och indexera dessa sidor. För att täcka omkostnaderna måste man få in kapital. Kapital fås in genom abonnenter. För att få abonnenter skickar man e-brev. Jag kan inte se något oseriöst med det. Flera andra svenska företag som måste betraktas som seriösa gör samma sak.
Enligt Genlines artikel i senaste numret av Diskulogen har man i fjol gått i förlust och räknar med ännu ett par år med röda siffror. För att till slut få det hela att gå ihop måste man få kunder. När själva arbetet med att scanna in kyrkböckerna är klart kommer förmodligen kunderna att strömma till ännu mer, och omkostnaderna kommer att minska. Men att Genline behöver kunder för att kunna finansiera sitt projekt är inte konstigt och jag tycker det är magstarkt att säga att man är strikt kommersiella och bara är ute efter pengar.
Genline erbjuder en bra tjänst till ett pris som är att jämföras med SVARs priser. Kritiken mot Genline är i de flesta fall mycket svår att förstå.