NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.10.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.10.2000
Skrivet av: Bjarne Berg skrivet 2000-04-20, 20:43
Vem kan lösa denna deckarhistoria ?
Jag heter Bjarne Berg och är bosatt i Solf utanför Vasa i Finland. Jag är en ättling till den äldre Fellingsbrogrenen genom prosten Johannes Christierninus sondotter Maria Christina Christiernin (f 1715, d 1768).
Det finns ett problem, som jag inte lyckades lösa innan min bok Vallonernas spår kom ut. Det gällde Maria Christina Christiernins far brukspatronen Christiern Christiernins anknytning till ett par av brukena i Skinnskatteberg i början av 1700-talet.Trots att jag egentligen slutfört min forskning beträffande min anknytning till släkten Christiernin, händer det rätt ofta, att jag fortfarande grubblar över om Christiern ägde bruket Lockmanshammaren i Skinnskatteberg, där han verkade som brukspatron från ca 1702 - 1735.Familjen bodde tydligen också i Skinnskatteberg i motsats till många andra bruksägare. Det var också i Skinnskattebergs kyrka Maria Christina vigde sig den 15/4 1736 med min anfar vallonättlingen Petter Mornie (de Morgny).De kom till Finland i början av 1740-talet och bosatte sig 1749 på Östergård hemman i Vasa skärgård, ett hemman som sedan dess gått i vår släkts ägo.
Det finns olika uppgifter om ägoförhållandet till Lockmanshammaren beroende på vilket verk man tittar i.
I Västerås stifts herdaminne står att Christiern Christiernin var brukpatron på sin svåger Johan Loos bruk Nyhyttan (troligen Brobyhammaren) och Lockmanshammaren i Skinnskatteberg.
I Bruno Holmbergs arbete Anteckningar om hyttor och hammare i Skinnskattebergs bergslag finns inga uppgifter om Johan Loo och hans namn lär också saknas i Jernkontorets utgåva Svenskt sexton- och sjuttonhundratal Holmberg nämner inte ens brukspatronen Christiern Christiernin utan räknar upp Daniel Christiernin som en bland ägarna till Lockmanshammaren under perioden 1673-1743.Det finns flera släktingar på denhär tiden med det namnet; Christierns farbror, borgmästaren i Gävle Daniel Chr.(d 1716) Christierns bror Daniel Chr. (d 1717)och kusinen brukspatronen på Ljusne Daniel Chr (d 1740).Kanske någon av dessa av någon orsak var bulvan för Johan Loo ?
Syster Heijkenskjöld råddar ytterligare till begreppen i En bergsmanssläkts historia.På s 328 nämner hon brukspatronen Christiern Christiernin vid namn, på s 327 nämner hon brukspatronen på Ramnäs som ägare och på s 337 brukspatron Daniel Christiernin tillsammans med överstelöjtnant Heijne.
Carl-Thomas von Christierson tipsade mig om Malmbergs artikel i Svenska slott och herresäten där det sägs att år 1709 säljer Johan Loo sitt järnbruk med tillhöriga hemman i Skinnskatteberg till bruksförvaltaren Christjern Christjernin från Ramnäs, hvilken snart sålde det till överstelöjtnant Heijne. Dethär får mig att osökt tänka på den yngre Fellingsbrogrenen kyrkoherden i Fellingsbro,som också hette Christiern Christiernin och som tydligen var en större fastighetsägare.
Vem ägde Lockmanshammaren i Skinnskatteberg i början av 1700-talet ?
Den som först meddelar ett väldokumenterat svar erhåller min bok Vallonernas spår som pris.
Hälsningar
Bjarne