NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 augusti, 2015
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2014-10-18, 00:38
Hej Annika, Lena och Greger!
 
Här är ett mycket litet bidrag till diskussionen om Ture Svensson och hans barn. Enligt Kyrkoräkenskaper för Västra Torsås 1704 gav Ture Svensson på Åsen en gåva till kyrkan på sin hedersdag, dvs på sin bröllopsdag. Jag har inget datum, kanske var det svårläst eller på latin. Det här är en gammal uppgift från den tid, då jag vevade fram de mikrofilmade kyrkböckerna i en läsapparat. Kerstin Turesdotter d.ä. kan vara född när som helst mellan 1704 och 1720, och 1716 passar ju bra. Man kan ange det som ett beräknat födelseår.
 
I mantalslängden 1702 för Åsen finns bönderna Sven och Håkan med hustrur. (De är bröder och söner till Ture Håkansson den äldre.) Där finns också drängen Ture (son), en Börje och salpetersjudaren Sven. Att Ture kallas dräng betyder inte, att han är tjänstedräng utan att han är ogift man. Han har alltså inte varit gift före sitt äktenskap med Märta. På samma sätt är pigan Kerstin inte en tjänstepiga men en ogift kvinna, när hon gifter sig med Jon.
 
Just nu har jag inte tillgång till mitt släktforskarprogram, så jag kan inte kolla vilka uppgifter jag har om Ture Svenssons barn, om jag nu har några.
 
Ingegärd