NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-14
Skrivet av: Lennart Heyner skrivet 2011-11-11, 09:59
Stort tack till Helen och Åke för fina ledtrådar, nu har jag bra utgångspunkter inför gratissök på AD 12-13 nov..
Svar till Åke ang precisare tidpunkt så har jag bara den finska länken i min ursprungliga fråga, och där är det svårt att se om det står 1804 eller 1807.
Att bröderna småningom hamnade i Lissmaroten hade jag kläm på, se även inlägg under Huddinge och Västerhaninge. Men var slog föräldrarna ner sina bopålar direkt efter flytten från Åland då pojkarna var förhållandevis små? Ska man börja söket i Värmdö enl. Åkes ledtråd ovan, eller möjligen Maria/Katarina, eller rentav Huddinge även för dem, Brostugan och Sundby är ju tidiga träffar?
För dem som intresserar sig för Huddinge/Lissmatrakten kan jag rek. boken Torp och gårdar i Huddinge med fina beskrivningar, bilder o kartor, som givits ut av Huddinge hembygdsförening. Den och sökningarna här är extra roliga för mig, som på 50-talet tillbringade skolloven i trakten (Röda stugan, Björklund), som jag känner som min egen ficka. Jag ingick då i en tonårsgruppering, Lissmagänget, som på våra moppar, 98-kubikare o småningom raggarbilar färdades runt på grusvägarna i trakten, för att träffas på kvällarna i t.ex. Kisala, eller i den övergivna ladan vid Erstaberg, där vi spelade rockmusik eller lyssnade på Mannen i svart på radion, TV var ännu inte var mans egendom.....Känns som om Söderbergarnas andar stått i varenda buskage och förfasat sig över vår framfart/våra tilltag.....
Vänligen
Lennart Heyner