NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2009-02-08, 02:08
Hej Carina!
 
Har du någon särskild anledning att tro att Margareta Sunesdotter skulle vara dotter till Sune Jonsson och Maria Wilhelmsdotter? Hon borde i så fall vara född i Skatelöv, och där finns enligt KGF:s databas ingen Margareta född 1690 - 1715. Naturligtvis finns det missar i databasen, men jag kan inte minnas, att jag någon gång stött på namnet Margareta i Skatelövs kyrkböcker vid den här tiden.
Det är troligare att hon är född i Almundsryd, och då är det ju svårt att hitta föräldrarna. Det finns husförhörslängder i Almundsryd för 1728 - 1732 (nästan oläsliga) med fortsättning 1753 - 55. Då är ju Margareta gift, men även om hon har flyttat hemifrån kan det finnas föräldrar och syskon.
Jag har tittat lite i dem och hittat två olika Quarnhult, i Bjellerhults och i Åbogens rote. I Bjellerhults Quarnhult fanns Suno 44 (kanske ålder), brukaren Nils Carlsson och h. Kierstin Sunesdotter. Jag tror att det gällde 1753 - 55.
I Åbogens Quarnhult fanns änkan Nilla, sonen Sune och sonen Matthis. Änkan Nilla Swensdotter i Quarnhult fanns också med i en katekismilängd 1753. Hon var alltså svag i kristendomskunskap och borde infinna sig till undervisningen på apostladagarna.
Som du märker fanns det Sune både här och där, och det var ju också ett ganska vanligt namn.
 
En annan möjlighet är att leta i Kyrkoräkenskaperna. Jag vet inte hur det är i Almundsryd, men de brukar finnas bevarade i de flesta församlingar, och ofta är de äldre än de vanliga kyrkböckerna. Där finns bl a anteckningar om gåvor som gavs till kyrkan vid begravningar (i testamente efter ...)
och på bröllopsdagen (hedersdagen).
 
Förresten, har du kollat hfl för Brännhult före Margaretas död? Där kan finnas några upplysningar.
 
Mvh
Ingegärd
 
 
Inlägget flyttat 18 februari 2010 från Hur gör jag: Margareta Sunesdotter, hur går man vidare
Camilla Eriksson, moderator