NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-17
Skrivet av: A. Sandin skrivet 2001-08-15, 16:11
Hej igen Olof!
 
Jag vet inte om följande uppgifter är till någon gangn för dig, med jag har hittat följande som jag tror kan vara ovanstånde Israel Israelsson.
 
 Ännu  i början av 1760-talet angives Ön i jordeböckerna som utgjordes under Näset och Orrnäs, ehuru Israel Israelsson från Sunnansjö efter avtal 1756 brukat och bebott hemmanet. I januari 1764 köpte han av Anders Perssons änka på Näset inrymmningsrätten till 4 sel. jamtä halva förmedlingen för 180 Rdr kmt och erhöll genom resolution samma år åborätt..//...
....Ön avvittrades 1783. Byns inägor befanns vara av svag beskaffenhet och utsatta för frost, och åkerjorden jämte slåttern svarade ej mot det åsatta skattetalet. .//...
...avvittrings förättaren föreslog att byamännen skulle övergiva Ön och  nödig åker vid Gänsets fäbodar upparbeta och deras gårdar dit flytta. För gårdsflyttningen skulle de åtnjuta fyra skattefria år. Åborna ställde sig inte avvisande till förslaget, och då flyttningen fastställdes av avvittringsrätten, kan man ta för givet att den var överenskommen. På grund av bristande odlingar verkställdes på närmare håll, blev gårdsfyttningen aldrig aktuell...//.
...Lagmansrätten fastställde emellertid avvittringen 1786, och fastän målet sedan fördes till hovrätten, stod utslaget fast.
 
Bodum vår Socken av Einar Hallström sid 487-488
 
OBS! Vet inte om jag har skött citeringen korrekt men håll till godo.
 
MVH Anita