NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2011
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2011-03-27, 14:34
När det gäller företrädare på hemmanet i Västergraninge stämmer inte de tidsperioder som är angivna på Bo Ekvalls sajt heller. Sigfrid Persson, familj 1, har två olika tidsspann angivna där. I verkligheten skattar han åren 1593-1627 (inte 1590-1613) för hemmanet. Sonen Per Sigfridsson sitter på hemmanet 1629-1662 (inte 1630-1663), då han tydligen avlider. Änkan Malin (inte Inger) sitter sen på hemmanet 1662-1663, varefter Anders Persson tar över från 1667. Uppgifterna kommer från kotals-, tionde-, boskaps- och mantalslängder.
 
Om det är Bo Ekvall (som avled för ett par år sen) som har sluntit på tangenterna eller om felen finns redan i Hasselbergs sammanställning har jag ingen åsikt om. Däremot tror jag på de skattelängder som upprättades varje år och där de allra flesta finns bevarade än idag. Bosse gjorde ett bra och gediget jobb för perioden där det finns kyrkböcker, men innan blev det uppenbarligen inte bra.
 
När det inte finns kyrkböcker som kan datera personer är det än viktigare att man anger korrekta tidsspann för när de uppträder i skattelängderna. Annars uppstår den typen av orimligheter som jag påtalade i inlägget ovanför.