NULL Skriv ut sidan - Plassering av noen gardsnamn i Härjedalen

Anbytarforum

Titel: Plassering av noen gardsnamn i Härjedalen
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2004-05-17, 00:33
Norge: I No. er visseleg alle gardsnamn opphavleg namn på einskildgardar, i motsetnad til landsby-namnetypen som er representert i Sv. og er den ålm. typen i Da. (Kulturhistoriskt lexikon för nordisk medeltid, band 5, spalt 640).  
Att det kamerala uttrycket gård kunde motsvara flera brukningsenheter är riktigt. Det framgår bl.a. av de svenska jordeböckerna för grannlandskapet Jämtland från 1500-talets mitt. Men de speglar inte den samtida verkligheten utan beskriver sannolikt medeltida förhållanden.  
Det faktum att Härjedalen i äldre tider hörde till Norge medför inte automatiskt att uttrycken 'gårdsnamn' och 'gård' i Tollessons mening  är relevanta i sammanhanget. Visserligen fanns det byar som bestod av ett eller ett par gårdar, men det som karaktäriserar Härjedalen är stora bykomplex med ett stort antal brukningsenheter. Om 'gård' i slika sammanhang är detsamma som ett eller flera bruk under samma namn .. undrar jag hur långt man kan sträcka sig beträffande antal bruk.  
Lillhärdals kyrkby är nämnd ovan. Den bestod av över 30 brukningsenheter redan på 1600-talet som alla fick var sitt jordeboksnummer i början av 1700-talet. Tännäs och Vemdalens socknar i Hede prästgäll utgjordes i princip endast av två stora byar vardera. Det finns flera liknande exempel.
Om dessa stora byar i en grå forntid ursprungligen bestått av en gård vardera, bör ägosplittringen påbörjats så långt före den tid frågeställaren hänvisar till, att uttrycket 'gård' i nämnd mening helt förlorat sin relevans.
 
Någon Rolf i Kyrkbyn, Lillhärdal kan jag inte vid en snabb genomgång hitta. Däremot i Nordanhå och Orrmo.
Gårdnamnet Toft bör vara felskrivet/-tolkat. Det närmaste jag kan komma på i Hede gäll är Tomt [Tompt] (Tomtan) som är en gård i byn Långå.