NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18
Skrivet av: Per-Åke Borssén skrivet 2006-02-15, 13:06
Anders! Tyvärr är jag ingen riktig historiker, men fortfarande någorlunda läskunnig. Brevet av 1269 uppger, som jag tidigare (2006-01-25) citerat, att arvtagare till Karl Ulfsson kungör att de godkänner dennes testamente... etc. Brevet är således inte Karl Ulfsson testamente. Av ett påverligt stadsfästelsebrev 1262 framgår att Karl donerat åtta sörmländska gods till ordensriddarna [i Tyska ordern], däribland Tullgarn (D Harrisson Gud vill det, s 388). Karl dog som bekant sommaren 1260 vid Durben i Livland.
 
I brevet av 1269 kan utläsas att de arvingar som kungör sitt godkännande kan indelas i tre grenar av folkunga-ätten:  
Bengt Magnusson för fadern Magnus Bengtsson och grenen Minnessköld;
 
Peter Ragvaldsson för Karl Döves gren, , samt  slutligen  
 
Ärkedjäknen Folke och hans bröder Johanssönerna Ängel), som representanter för sin mor Bengta Folkadotter - Birger Brosas gren.
 
Folke och hans bröder liksom Bengt Magnusson torde vara fyrmänningar till Karl Ulfsson, medan Peter Ragvaldsson skulle ev kunna vara dennes kusin.
 
Peter Ragvaldsson 'Bliouscog', som tydligen har starka skäl att hävda sin rätt till Flasta,  agerar möjligen för sin hustru och hennes mödernearv. Biskop Henrik i Linköping uppmanar ju övriga arvingar att ge Peter Ragvaldsson ersättning för sin del i gården Flasta. Peter skulle således kunna, som sagts ovan, vara kusin till Karl Ulfsson.
 
Kung Magnus tilldömer 1277 Sko kloster egendomen. Birger Brosas ättlingar liksom Magnus Minneskölds synes icke haft invändningar vad avser den delen av Karl Ulfssons testamente.
 
Vad som hänt med gården Flasta därefter är för min del obekant. Någon som vet?