NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-21
Skrivet av: Isa Kilsbo skrivet 2003-08-20, 19:45
Elaine! Jag har mikrokorten för Tåsjö i min skrivbordslåda och hittar ganska snabbt att Anna Helmis föräldrar är Johan Alexander Eriksson (född 2/8 1886), arbetare i Svedje och hans hustru Hilda Elisabet Rönnberg (född 8/7 1888). Paret är gifta 20/12 1910.
 
Vid vigseln noteras Johan Alexander som arbetare i Svedje och Hilda Elisabet bor även hon i Svedje.
 
Jag hittar inte Johan Alexander född i Tåsjö men Hildur Elisabet Rönnberg torde vara nionde barnet till arbetaren Elis Anton Rönnberg i Svedje och hans hustru Anna Brita Grelsdotter.
 
Ovanstående uppgifter är hämtade från SCB-korten för Tåsjö.
 
Det paret har också en son, Johan Peter (född 1893) som är gift 1920 med Sara Maria Blomgren som i sin tur är ättling till Henning Tideman, kapten vid Jämtlands regemente och boendes i Resele (död 1701). Jag är också ättling till Henning Tideman och kartlägger alla (!) hans ättlingar.
 
Jag har dessvärre inte skaffat AII-längderna för Tåsjö men i församlingsboken 1910 under Svedje finner jag att Johan Alexander (med titeln: timmerhuggare) är född i Vilhelmina. Paret är här gifta och dottern Lilly Ingegärd är född (1910).
 
I församlingsboken 1920 hittar jag inte familjen i Svedje men mycket kan ju ha hänt på 10 år.
 
Att komma bakåt på Hildur Elidabet är inte svårt för mig men mikrokorten för Vilhelmina har jag inte tillgång till.
 
Hälsningar från Isa