ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kan hon vara begravd  (läst 718 gånger)

2002-06-01, 22:49
läst 718 gånger

Utloggad Linda Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2019-01-26, 11:23
    • Visa profil
Hej!  
Var ska jag vända mig för att hitta vilken kyrkogård som en förfader är begravd? Hon hette Mathilda Charlotta Nilsdotter f. 1864-06-02 på Vänersnäs?. Hon dog 1912 men jag vet inte var hon bodde då. Men jag tror att hon är begravd nånstans i södra Dalsland. Hon var gift med Carl August Johansson f. 1873 i Karaby. Barnen är födda på Vänersnäs.
Linda

2002-06-03, 23:12
Svar #1

Emil Stenhammar

Det bästa är nog att följa familjen framåt i tiden i Vänersnäs. Om de sedan flyttar ut därifrån får du fortsätta i nästa församling tills du kommer fram till hennes dödsår 1912. Oftast begravs ju en person i den församling den bodde i vid dödsfallet, men inte alltid; om maken dött tidigare och begravts där familjen då bodde, kanske makan gravsattes på den kyrkogården.
 
Det kan vara svårt att hitta en grav för någon som avlidit i början av förra seklet eller tidigare. Den kan vara borttagen och om den finns kvar måste den för den skull inte finns med i församlingens gravregister.
 
Kontakta den eller de församlingar som är aktuella och kolla om de kan hjälpa dig.
 
När det gäller äldre gravar söker församlingarna ofta gravrättsinnehavare, eftersom de kanske inte besöks av någon anhörig längre. Det är alltså en god id? att söka reda på gamla släktingars gravar, innan de försvinner.
 
Telefonnummer till samtliga församlingar finns på Svenska kyrkans hemsida: www.svenskakyrkan.se
 
Lycka till!
Emil Stenhammar

2002-06-08, 21:49
Svar #2

Utloggad Linda Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2019-01-26, 11:23
    • Visa profil
Tack så mycket för tipset, jag ska börja och leta där.  
Linda

2011-08-21, 00:57
Svar #3

Johan Lindberg

Till senare läsare av denna tråd: man kan också använda programmet Begravda i Sverige, vilket förvisso inte fanns 2002, men som i dag är ett ganska oumbärligt hjälpmedel för den som söker efter en död persons begravningsplats.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna