NULL Skriv ut sidan - Spångberg

Anbytarforum

Titel: Spångberg
Skrivet av: Ulf Berggren skrivet 2004-07-16, 21:42
Tyvärr har jag inget i datorn om Olof Danielsson. Hur vet du att han är bror till Zacharias? Jag har i alla fall inga uppgifter om honom från Sörmland. Kanske är han däremot son till Daniel Holstensson.
Det skulle ju passa bra att han inte heter Spångberg i så fall, och att en son eventuellt tar ett annat släktnamn.
 
Onekligen gör i alla fall namnet Daniel din hypotes lockande. Kanske kan mina anteckningar från östgötska hammarting då vara en hjälp. Det skulle till exempel kunna finnas uppgifter där om vart Olof Danielsson sedan tar vägen.
Men anteckningarna är inte inmatade, utan jag måste bläddra igenom dem vid tillfälle, och det kan jag inte lova när det blir.
 
När det gäller felet du hittat på nätet antar jag att det var ifrån Finspångs sidor om Hävla bruk. Det gör det väl svårare att be dem rätta saken i så fall, för i det fallet tycks uppgiften vara från en bok från 1982.
 
Jag antar att du inte har några uppgifter om hustru eller barn till Sakarias? Det hade annars varit intressanta komplement till denna släkt Spångberg.