NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-02
Skrivet av: Olof Stenum skrivet 2003-09-18, 18:11
Karin,
 
När det gäller Dorotea/Tekla Vilhelmina så finns det väl två möjligheter:
 
1. Det är som Du säger samma person. Prästen i Dorotea har tolkat attesten fel och skrivit Tekla i stället för Dorotea och födelsedatum 1851-08-19 i stället för 1850-08-15. För denna teori talar dels att Tekla inte finns i någon födelsebok, dels att Vilhelminaprästens handstil inte var den bästa. Möjligen ville föräldrarna att hon skulle heta Tekla och sagt det vid husförhöret i Avaträsk. Vilhelminaprästen kan också ha skrivit fel namn.
 
2. Dorotea född 1850-08-15 dog före ett års ålder och nästa dotter, Tekla född 1851-08-19, fick - som brukligt - samma namn, Vilhelmina. Det finns egentligen inget stöd för denna hypotes, eftersom Dorotea inte finns i dödboken och Tekla saknas i födelseboken. Möjligen då att det faktiskt förekommer två olika namn, och att Tekla inte är särskilt likt Dorotea.
 
Dorotea är ju född i Tresunda, men jag kan inte hitta varken föräldrarna eller barnen i någon husförhörslängd. Det var kanske en mycket kort sejour, som bara lämnade spår i födelseboken?
 
Nu har jag i alla fall fört in alternativ 1 ovan i min databas, med angivande av både Dorotea och Tekla som namn och 1850-08-15 som födelsedatum, plus nödvändiga förbehåll ...
 
Mvh
Olle