NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-19
Skrivet av: Anna Kihlgren skrivet 2010-11-22, 22:07
Hej!
 
Jag har sökt mig bakåt i min mans släkt i Götlunda och Stora Mellösa och hittade till min glädje mannen som det inom släkten talats om som Dumben på Valn, I husförhörslängderna hittade jag bara en man som var döv och stum, Erik Ersson, som flyttade från Götlunda med sin familj till Valen år 1816. Hans  Erik Jonsson, född 1770, dör 1833, då tar sonen Anders Ersson över fastigheten på Valen, och Erik Ersson flyttar till Wallby. Enligt släkten skulle denne Dumben, alltså Erik, ha gått till fots till Stockholm, till kungs, för att av något för oss okänt skäl hävda någon rättigthet av något slag. Möjligen kan det ha haft att göra med att han kanske inte ansågs få rätt att gifta sig, eftersom han ju inte klarade av husförhören. Han gifte sig i alla fall 1835, och tycks ha haft ett gott liv. Hans tre barn fick alla ta över delar av fastigheter i Wallby och Mörby, och en av döttrarna, Anna Cajsa, är min mans farmors mormor. Min man lever inte längre, men det skulle vara roligt för mig och mina barn om någon vet mer om det stämmer detta med att han gick till kungs, och vad som i så fall var skälet.  
 
vänligen Anna KIhlgren