NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2007
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-01-05, 13:10
Hej Mikael,
 
När man undrar över saker som man kan gissa andra också undrat över så är en bra id? att använda sökfunktionen i Anbytarforum (se vänsterspalten). Själv föredrar jag ofta funktionen Sök i hela Rötter på Rötters huvudsida, som också söker andra dokument på siten utöver själva forumet.
 
Den första träffen i listan (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/4159.html?930174316) är en i mitt tycke klar och koncis förklaring på din fråga, men du kan ju kolla flera av de andra träffarna också.
 
Trots att jag sysslar med emigrantforskning nästan dagligen så har jag faktiskt aldrig känt behov av att leta upp dessa orginaldokument, ännu. Namnet på båten mellan Göteborg och Hull kan givetvis vara en kul detalj som kan ge liv i en berättelse eller familjesaga, men ger inte så många fakta utöver detta.
 
Vem personen eventuellt reste med kan ju sökas fram ur CDn genom att se på de som eventuellt reste med samma nummer, eller flera nummer i serie efter varandra. Namnet på fartyget som man kryssade Atlanten med, ofta sträckan Liverpool - New York, finner man inte via källkoden och de svenska listorna, men t.ex i arkivet för Ellis Island - i skeppsmanifestet. Här framgår också ofta vilka som reser tillsammans.
 
(Allt detta med förbehåll att jag missförstått något väsentligt, men då får vi säkert höra det )