NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 december, 2013
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2013-11-27, 16:55
Tack Karl-Henrik!  
(Såg du förresten min uppföljande kommentar ang t ex Lars Persson Ekman i Pistol-diskussionen, vilket berörde Edsult och diverse personer bosatta i Edshult som jag förstått att du intresserar dig för)
 
Lite kompletterande info:
 
Jag har gått igenom födelseböckerna för 1640-, 50- och 60-talet och hittat ett ganska stort antal barn (kanske kring 10 st). Sedan vet jag ej om alla tillhör just den Johan Håkansson som är far till just de två ovan eller om det fanns flera Johan Håkansson.
 
Förekommer några Håkansson/håkansdotter bland faddrarna, men pga av vanligt namn så är det ju svårt att spåra dem enkelt. En fadder är dock Petrus Warelius som jag antar är Petrus Haquini Warelius. en Potentiell bror alltså. uppgifter om hans ursprug mottages därför också tacksamt! Han var ett tag rektor i Eksjö (om jag ej missminner mig) samt sedan kyrkoherde i Åsbo  
 
Det fanns t ex en silversmed i Eksjö vid namn Johan Håkansson vid denna tid, men om det är han vet jag tyvärr ej.
 
Johan Håkansson nämns som avliden i Eksjö domböcker under andra halvan av 1690-talet varför jag har antagit att han avlidit ganska nyligen. Jag har dock ännu inte hittat hans dödsnotis
 
Tack på förhand
 
(Meddelandet ändrat av Vvv 2013-11-27 16:59)