NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-27
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2002-09-24, 21:46
Hej Rune, Alice, Katrin m.fl.
Ang. Margareta Mickelsdotter f 1735 har jag antecknat att hon flyttade till Vännäs, Överkalix, 1757. Giftet med Grabaten stämmer bra. Liksom uppgifterna om hennes syskon, och fader. Men sedan får jag problem med modern, eller rättare med mina Henriksdöttrar Heinonen... Jag har i min databas lagt upp en fiktiv fader Henrik Heinonen, märk väl att han är inte belagd på något sätt! Men det fanns två Henriksdöttrar Heinonen, en Maria f 1710 och en Ella f 1717. Den förstnämnda gm Mickel Jönsson, den andra gm Olof Jönsson, båda Stålnackar och tillika bröder. Jag har antagit flickorna är systrar, men jag har inget som helst belägg härför. Vidare finns i Vettasjärvi 1742 en Henrik Heinonen, som boende i samma gård som Jonas Mattsson Heiva, allt enligt dombok för Jukkasjärvi tg samma år. Herrarna hade renar ihop vid sjöns norra ände, påstås på annat ställe i samma dombok. De var stämda inför tinget på att ha länsat Ullattibornas fiskebod på dess innehåll. Kanske är Henrik Heinonen en bror till Henriksdöttrarna, mindre troligt är han deras far.
Namnet Heinonen torde syfta på bydelen med samma namn i Tärendö. Pojkarna Stålnackes far köpte Soutojärvi av Olof Mickelsson Törnqvist, bördig från Heinonen. Denne skall varit gift med en Anna Jonsdotter Heiva, möjligen en gammelfaster till ovannämnde Jonas Mattsson H. i Vettasjärvi. Pojkarnas mor hette Maria Mickelsdotter, trots att tvenne Stålnackens omyndiga barn hade en morbror Hans Hansson i Kukkola (dombok). Kanske är hon en syster till Olof T.
I Vettasjärvi finns en ö, Heinosensaari, som jag misstänker har fått sitt namn från ovannämnda Henrik Heinonen. Är det någon som kan hjälpa mig med denna röra, och hitta fadern till Heinolas döttrar?
MVH
JK