NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 9.9.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 9.9.2001
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2001-07-10, 02:24
Hej Ingalill, det är ju omöjligt att sova i tropikvärmen, så jag har roat mig med att leta efter din Nils Andersson i Kisa födelsebok 1700-1799 och vigselbok 1634-1799, som Bo Lindwall lagt ut på nätet. Du hittar dem på www.genealogi.se/kisafb.htm respektive www.genealogi.se/kisavb.htm
Kanske har du redan hittat dit eller till de riktiga kyrkoböckerna och i så fall har ju min måttliga men dock möda varit totalt onödig, men låt mig i alla fall redovisa vad jag hittade.
 
Till att börja med gifte sig Nils Andersson och Elisabet Henriksdotter 1786-05-21, mindre än en månad före första barnets födelse.
Barn, samtliga födda i Laggarstugan, Kättestorp:  
1786-06-05 Katarina
1788-04-14 Kristina
1790-10-25 Johan, som alltså föddes drygt fyra månader efter faderns död.
 
Vad gäller barnens moder, Elisabet Henriksdotter, har jag hittat två med namnet i födelseboken:
1752-01-01 Elisabet, dotter till Henrik Andersson och Kerstin Jönsdotter i Fimon, Harg
1769-01-27 Elisabet, dotter till Henrik Nilsson och Kerstin Månsdotter i Laggarstugan, Kättestorp
 
Laggarstugan kan möjligen tyda på trolig träff, i så fall var Elisabet bara 17 år när hon gifte sig med Nils Andersson.
 
Och så till din egentliga fråga:
Om Nils Andersson överhuvudtaget var född i Kisa socken, så har jag funnit två åldersmässigt tänkbara kandidater, båda betydligt äldre än de båda Elisabet ovan:
1736-09-26 Nils, son till Anders Nilsson och Kerstin Jakobsdotter i Emtefall
1738-01-25 Nils, son till Anders Persson och Kerstin Nilsdotter i Kölefors.
 
Elisabet Henriksdotter i Laggarstugan gifte efter Nils Anderssons död om sig 1792-03-21 med Måns Karlsson. De fick 1792-12-18 dottern Maja Lisa, född i Laggarstugan.
 
Ja, inte vet jag om detta var några nyheter för dig, Ingalill. För att finna Nils Anderssons anor blir du nog tvungen att söka i originalböckerna. Men jag är tacksam för att jag fick nöjsamt tidsfördriv.  
Med reservation för eventuella fel, som jag i så fall skyller på värmeslag.
Mvh/Maud