NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 9.9.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 9.9.2001
Skrivet av: Kjell Fager skrivet 2001-06-01, 22:50
Hej Weine!
 
Det är rätt man! Oerhört intressanta upplysningar (för mej), jag trodde denne Köhl försvann sin kos och att en Sprant gifte sig med Lena Maria Månsdotter. Så fel man kan ha. Ett poblem blir vad jag ska kalla honom i forsättningen, Carl Johan Samuelsson/Netz/Köhl/Sprant går ju inte för sig.
En detalj i sammanhanget är att det i Rimforsa står ett torp (vid järnvägen/Kinda kanal) som går under benämningen ”Sprantstugan”. Kommer tyvärr inte ihåg hur kopplingen till ”min Sprant” är men jag vet att den finns.
En ny uppgift som jag fick av dej är att Johan Oskar Fager (min farfars far)  benämns med ”förre Livgrenaldjären”, i mina noteringar står han som ”Inhysesmannen”, jag har även stött på honom som ”Rättaren” (i Kättilstad - Gårdeby Uppgård, enl husf.). Däremot var hans far Anders Gustav Fager Livgrenaldjär, den förste Fager i vår släkt, namnet kom från att han bodde i byn Fagerdal i Dalhems socken.
Vet du något mer om Livgrenadjären Samuel Johan Netz resp. Stina Kajsa Jonsdotter och då i första hand resp. föräldrar.
 
Mvh - Kjell Fager