NULL Skriv ut sidan - SV: Fältväbel Anders Lorentz Widbom

Anbytarforum

Titel: SV: Fältväbel Anders Lorentz Widbom
Skrivet av: Stefan Nordgren skrivet 2021-11-15, 08:14
Hej, jo jag har kommit fram till detta också via telefon med Ann och Kerstin däruppe samt min morbror. Jag blev lite förledd med "Gäcksås" borta vid Sätila by ett tag men har nu fått bekräftat att det är "Jäxås/Jäxvika" som gäller. Jag kan inte se att "Varpet" har något att göra med min närmaste släkt dock. Förvirringen består i att vissa torp låg med som "utmarker" till andra byar ibland och det var detta som spökade med Bosgården/Härkila. Därborta vid Bosgården gjorde Daniel Widbom ett antal militära "Generalmönstringar", på gårdar som heter "Håvet" och "Mellomgården". Han lär ha bott som ung på "Håvet Brinkeberg" vilket var ett gammalt torp som jag märkligt nog, kunde fått hyra nyrenoverad 1993 då jag var med i jaktlaget på Bosgården! Det är nästan lite kusligt hur nära jag gått i Widboms spår under mina 20 år i Ubbhult och Sätila utan att veta om det då..

Daniel Widboms far, Fältväbeln Anders Lorenz Widbom f.1720 blev gift med en adlig dam, Maria Catharina Lagerquist ifrån Istorp (vid Skene) och den släkten har jag rett ut grundligt. Går långt tillbaks i tiden och når släkten Wädurhorn i Stockholm.Jag tror att A.L Widbom kom uppifrån Skaraborg ursprungligen.

Viktigast för mig var dock att få bekräftat att Daniel Widbom (Familj 1)  fick "Torp 248" i Jäxviken som förläning efter lång och trogen militärtjänst. Där fick han och hustrun Elin Eleonora Svensdotter 4 barn, Anders Lorenz, Carl Magnus, Maria Beata och Johanna Christina.

Sonen Anders Lorenz f.1794 med hustrun Inga Helena Larsdotter (Familj 2) fick 6 barn varav Britta Helena Lorentsdotter f.1834 är min "linje" och som bodde kvar i Jäxviken torp 248.

Britta Helena Lorentsdotter och maken Carl Pehr Ericsson (Familj 3) fick 8 barn varav Johanna Augusta Carlsdotter f.1863  är min "linje" , dvs min morfars mor. Anledningen till att hon fick namnet Hulte'n efter giftermålet med Johan Alfred f.1860 är att han och hans bror från Gäddhult hette Gustafsson men i det militära frågade de var de kom ifrån, så ena brodern fick heta "Gädda" och min morfars far "Hulten".

Här slutar snart min närmaste släkts historia i Jäxviken då Johan Alfred och Johanna Augusta Carlsdotter flyttade ca 1881 till Wilhelmsdal i Göteborg-Mölndal där Johan fått jobb som ölutkörare med häst och vagn på Lyckholms Bryggeri.
Han byggde sedemera en villa i Askim längs Särövägen "Lisehem" som finns kvar än idag , K-märkt.

Jag vet inte vem i "familj 3" som du är släkt med men det måste ju vara någon av Johanna Augustas 7 syskon tom tog över torpet? Jag tror inte jag kommer längre nu men är glad att få denna släktgrenen utredd så väl.
Tack för din hjälp!

Bif. bild på Johan Alfred och Johanna Augusta med sonen Arvid (min morfar), min mormor och morfars syster Alice, troligen taget ca 1920 och ute i Askim.