NULL Skriv ut sidan - Lucas

Anbytarforum

Titel: Lucas
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2013-12-26, 10:41
Österlövsta
Kyrkoarkivalier 1636-93 i Uppsala landsarkiv: kyrkoräkenskaper L I:1 finns
från och med 1592 och dopbok C:1 från och med 1661.
Vigslar
1660
Johan Lucas, Älvkarleby
 
Dop
1671
Johan Lucas barn, Lövstabruk
1673
Clas Lucas barn, Lövstabruk
1675
Clas Lucas barn, Lövstabruk
1676
Johan Lucas barn, Åkerby
1679
Johan Lucas barn, Lövstabruk
1682
Johan Lucas son Lorens, Åkerby
 
Begravningar
1643
Nicolas Lucas barn, Hillebola
1652
Clas Lucas dotter
1674
Clas Lucas barn, Lövstabruk
 
---
 
Ullfors bruk
 
Vid Ullfors bruk fanns 42 mantalsskrivna 1655 varav en tredjedel hörde till
vallonerna:
 
Smides- och hyttpersonal
Douhan, Dubois, Lucas, Martelleur
 
Kolar- och skogshuggarpersonal samt körare
Lucas
 
Denna tredjedel utgjorde en försvinnande liten del av Tierps 491
mantalsskrivna.287 Dessutom torde bruksägaren, som inte var någon större
jordägare i Tierp, ha saknat mera betydande inflytande i församlingen.
Under de få åren från brukets anläggande 1648 fram till religionsplakatet
1655 lämnar vallonerna inte några spår i det bevarade kyrkliga materialet.
De flesta av vallonerna hade flyttat till Ullfors från Åkerby bruk. Det kan
också förklara att inte några vuxna valloner nämns bland dem som avlidit
vid Åkerby bruk - många hade ju flyttat över till Ullfors.288.
 
287 Länsräkenskaper. Uppsala län 1655. Mantalslängder, s. 912. RA.
288 Ett undantag var dock smältaren Johan Dubois som tydligen flyttat in från Forsmark. Detta
framgår av att det är en son till honom som i Forsmark lämnade kalvinismen 1695. Se
avsnittet om konversioner i kap. 5.
 
------------
Vallonernas bröllop, dop och begravningar
Under de här åren nämns endast tre brudpar med anknytning till de två
bruken: år 1660 Johan Lucas från Älvkarleby, vilken hade växt upp vid
Hillebola och Åkerby, år 1661 hjulmakaren Martin Robert vid Åkerby och
följande år Nicolas Gelotte vid Åkerby, som gifte sig med vallonen Catlin
Nonnet, vars föräldrar flyttat till Hillebola efter att tidigare ha varit
verksamma vid Österbybruk.
------------
Älvkarlebybruken
I Älvkarleby församling grundades 1659-1664 de tre bruken Ön (Älvkarleö),
Hyttön och Harnäs av Claes Depken och David Leijel. Kronan förpantade
skog och största delen av Älvkarleby socken till de två bruksidkarna för att
gynna verksamheten.393 Claes Depken var son till en borgare i Västerås och -
trots sitt tyska efternamn - svensk. Depken innehade olika ämbetsmannabefattningar
inom bergskollegiets område. Leijel däremot hade som sjuttonåring 1638 tillsammans  
med två bröder flyttat till Sverige från Aberbroth och i Skottland.  
Han och bröderna verkade som handelsmän i Stockholm.394 Han hör således till  
gruppen skottar som var verksamma inom bergshanteringen.
 
Älvkarleby församling avsöndrades 1641 - stadfäst 1645 - från
moderförsamlingen Tierp och blev eget pastorat. När bruken anlades och
vallonerna flyttade in var Olaus Martini Hedsinius kyrkoherde i
Älvkarleby.395 I domkapitlets protokoll och handlingar saknas uppgifter om
att denne skulle ha agerat mot främmande trosbekännare i församlingen och
inte heller nämns vallonerna fram till 1667 i domkapitlets handlingar från
församlingen. Den senmedeltida kyrkan anpassades inte heller till att
befolkningen i församlingen ökat genom brukens anläggning.
 
Här fanns redan från brukets grundläggande flera vallonfamiljer. En
kanske överraskande uppgift är att hammarsmeden Bastian Clement 1661
och smältaren Jacob François 1667 flyttade hit från Kengis bruk i
Norrbotten.396 Redan tidigt förekom alltså en flyttning mellan olika delar av
landet, t.o.m. mellan Kengis och Älvkarleby. Kengis bruks ägare, bröderna
-----------
390 Thomas Goffin flyttade senare till Västlands bruk. Sonen Jacob bor huvudsakligen vid
Vattholma bruk t.o.m. 1690. Lindblom 1989, s. 240-241.
391 Kilström 1994.
392 Norberg 1967.
393 Sandén 1960, s. 42-44, 59-61, 68-70, 72-73, 93. I det följande kommer bruken att kallas
”Älvkarlebybruken” eftersom de hade samma ägare och ligger nära varandra. Älvkarleby var
f.ö. vid den här tiden känt för sitt laxfiske.
394 Kromnow 1945. Sandén 1960, s. 57-59. Gillingstam 1979.
395 Fant & Låstbom 1842, s. 326-328; 1845, s. 170-171.
396 Lindblom 1989, s. 125, 210. Jfr uppgiften om Johan Guillaume från Forsmark och dennes
tjänstgöring i Svappavaara.
 
Sidan 80
 
---
 
Momma, hade värvat valloner från andra delar av landet vid brukets
grundläggning på 1650-talet.397 Efter några år flyttade således en del av dessa
valloner tillbaka till Uppland där de tidigare bott.
 
En genomgång av kyrkoräkenskaperna för Älvkarleby 398 visar att valloner
redan tidigt inlemmades i den kyrkliga aktiviteten. Hammarsmeden Clement
lämnade 1661 en testamentsgåva efter ett barn. Detta får ses mot bakgrund
av att flertalet valloner redan vistats upp till 30 år på olika platser i Sverige.
Nyssnämnde hammarsmed hade före tiden i Kengis tydligen bott både i
Östergötland och Uppland efter det hans familj flyttat in 1625 från Spanska
Nederländerna.399 Vid sidan av Bastian Clement påträffas i
kyrkoräkenskaperna vallonerna Johan Lycka (Lucas), Daniel Bayard och
Michel Oudart. De hörde samtliga till smides- och hyttpersonalen. Däremot
saknas Jacob François bland givarna.
 
Bayard och Lycka 400 hörde tydligen till en annan kategori valloner än de
vars religiösa assimilation kan antas ha försenats eftersom de bodde vid
Lövstabruk eller Österbybruk. Mästersmältaren Michel Oudart däremot har
som tidigare nämnts den bakgrunden men hör samtidigt till dem som redan
tidigt nämns i Österlövsta kyrkoräkenskaper.
 
Om vallonerna här indelas i två grupper - nämnda och onämnda i
räkenskaperna - så visar det sig att den förra gruppen är mindre än den
senare eftersom åtminstone ytterligare nio vallonfamiljer fanns vid
Älvkarlebyverken. Dessa nyinflyttade valloner torde alltså ännu endast ha
påbörjat en religiös assimilation i Älvkarleby församling. En av dem var
Jacob François, som eventuellt hörde till en religiöst sent assimilerad familj i
Gimo. Ett annat exempel är Jean Dandenel, bosatt här vid 1660-talets
början.401 Om dessa valloner dessutom hade förbindelser med reformerta
pastorer och erbjöds skolundervisning har materialet inte givit något svar
på.402
 
------------
397 Corin 1949, s. 226.
398 Älvkarleby kyrkoarkiv L I:1. ULA.
399 Lindblom 1989, s. 124-125.
400 Mästersmältaren Daniel Bayard hade tidigare varit verksam bl.a. i Fellingsbro och
Godegård. Han nämns 1662 tillsammans med hammarsmeden Johan Lyckas far Clas Lycka
(Lucas)
vid Skeppsta i Södermanland. Lindblom 1990, s. 62.
401 Han benämns kalvinist när han 1690 flyttade till Valla bruk i By socken i Dalarna. Kilbom
1958, s. 290-292.
402 Jfr Sandén 1937.
 
------------------------
 
Från Lemmens-bruken kom Lucas från Ullfors.
------------------------
 
Vallonernas begravningar
Vad slutligen begravningar beträffar ger en analys av testamentsgåvorna i
Österlövsta 1668-93 följande bild. En enda gång nämns här att den avlidne
var reformert: när skrivaren Louis Bevy avled 1674 antecknas ”av reform.
calvinsk”. Han var troligen son till Philip Bevy och Margareta Martinel
och alltså ännu inte religiöst assimilerad. En främmande konfession hindrade
alltså inte begravning i Österlövsta församling. Hans sociala ställning vid
bruket torde förklara att testamentsgåvan vid hans begravning är den näst
största det året. Louis Bevy hörde till en av de sex vallonfamiljer som visat
sig tidigt komma i kontakt med Österlövsta församling. Det är därför inte
förvånande att de också fortsättningsvis ofta nämns i samband med
begravningar. Nu nämns även familjen de Nis vid fem tillfällen.
 
Av de sex familjer som flyttat in 1656-67 nämns kolarfamiljen le Maigre,
byggmästarfamiljen Gille, hjulmakarfamiljen Hubinet, lodstöpar- och
grytgjutarfamiljen le Clerc, körarfamiljen Willmot och kolarfamiljen Pagard.
Däremot nämns endast få familjer som anlänt till bruket efter 1667: hela sex
gånger smedsfamiljen Pousette och därtill vid enstaka tillfällen
smedsfamiljerna Lucas, Mineur och Poncelet. Förklaringen till det torde vara
att de hörde till den yngre generationen vid bruket.
 
Vilka valloner vid Lövstabruk nämns inte i Österlövstas
kyrkoräkenskaper och dopbok?

Enligt kyrkoherde Leufstadius fanns det 1668 ännu 40 eller 50 valloner,
unga och gamla, som fortsatte sin främmande religionsutövning. Två av de
valloner som nämns i mantalslängden 1672 förekommer varken i
kyrkoräkenskaperna eller dopboken: räckarmästarna Petter Thon (Anthoine)
och Jean Baudou. De bodde endast tillfälligt vid Lövstabruk och hörde till
familjer som sent assimilerades religiöst.458 Ett antal familjer nämns endast
vid enstaka tillfällen: Bossard, le Clerc, Lucas, Mineur, le Main, Oudart och
Poncelet. De 40-50 valloner som räknades som främmande trosbekännare
torde alltså främst sökas bland de familjer som sällan eller inte alls nämns i
det kyrkliga materialet.
-------------------------
 
Bruken Harg och Bennebol
Riksamiralen Gustaf Otto Stenbock anlade 1668 genom sin förvaltare Isak
Mackey Hargs bruk. Mackey arrenderade därefter bruket av Stenbock.567
Harg ligger några kilometer sydost om Östhammar vid Hargsviken.
Bennebol i Bladåker anlades 1676 av riksamiralen Stenbock och följde
Hargs öden.568 År 1694 fanns inte några valloner mantalsskrivna vid
Bennebol. Redan från Hargs bruks grundläggande anställde däremot
riksamiralen Stenbock valloner till dess drift. De rekryterades åtminstone
från Lövstabruk och Gimo.569 Av de 29 namn som uppräknas i
mantalslängden 1672 var sju valloner: masmästaren Claes Dandenel,
mästersmältaren Amon Hubinet, mästerräckaren Bertram Sporon,
smältargesällen Mårten Bevy, räckardrängen Philip Pousette samt
smältardrängarna Mathias Lucas och Johan Martelleur.570 I 1694 års
mantalslängd finns 32 valloner av brukets nu 105 mantalsskrivna. Lucas,
Martelleur och Pousette saknades nu, i stället nämns Anton François.571
Även om bruket alltså avsevärt expanderat utgjorde vallonerna fortsatt en
knapp tredjedel.
 
---------------------------------------------------------------------------
 
Lucas
 
Räckaren Nicolas Lucas flyttade
1633 in till Sverige. (Norrköpingslistan)
 
1655: Ullfors 4 635
 
1672: Lövsta 2, Älvkarleby 2
 
1694: -
 
635 Även en Johan Lucas bodde vid
Ullfors bruk. Det går tyvärr inte att ange
hur många hans familj omfattade
eftersom mantalslängden är defekt.
 
Bilaga 1.
Vallonfamiljerna i Dannemora bergslag
Uppgifterna nedan utgör en sammanställning av mantalsskrivna valloner i
Dannemora bergslag 1655, 1672 och 1694
.631 Jag har själv samlat ihop
uppgifterna ur mantalslängderna medan den korta karakteristik som följer
efter varje släktnamn grundar sig på ett studium av Erik Appelgren,
Vallonernas namn} och Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet.632
Inom parentes har jag angivit källor som nämns hos Appelgren och
Lindblom. Durbuybrevet från 1626 och Aubleybrevet från 1636 innehåller
vart och ett en lång rad namn på utvandrare. Breven liksom Norrköpings
journaler
och Finspångs journal finns i Leufstaarkivet på Riksarkivet.
Norrköpingslistan från 1633, som innehåller en lång rad namn på inflyttade
valloner, trycktes 1888 i en belgisk tidskrift. Det är obekant var listan finns
idag.633 En förteckning över anställningskontrakt finns i tredje delen av
Lindbloms arbete634 och hos Appelgren hänvisningar till i vilken kartong i
Leufstaarkivet som respektive kontrakt finns
.
 
Med en asterisk * betecknas att familjen inte nämns 1655 men däremot
1672 och 1694. I två fall (Bonnevier och Muskin) nämns släkten endast
1694. Siffran efter brukets namn anger antalet mantalsskrivna. Jag har inte i
det här sammanhanget räknat med anteckningar i kolumner för drängar,
pigor eller övriga kategorier som inte med säkerhet hör till familjen. Det kan
därför finnas vissa skiljaktigheter i förhållande till de siffror som
förekommer om vallonernas antal i huvudtexten. Det är alltså de valloner
som kan identifieras som nämns här. Det finns ibland ytterligare några
valloner mantalsskrivna under rubriken ”fransoser” och då speciellt i 1655
års mantalslängd som nämns endast med förnamn och därför inte kunnat
identifieras.
----------------
631 Länsräkenskaper. Uppsala län 1655. Mantalslängder. RA; Uppsala länsstyrelses arkiv.
Landskontoret E I a:14. ULA; Uppsala länsstyrelses arkiv. Landskontoret E IX:7. ULA.

632 Appelgren 1968. Lindblom 1989, 1990, 1992.
633 Pehrsson 1905, s. 63-64. Lindblom 1992, s. 15.
634 Lindblom 1992, s. 165-174.
 
Mer uppgifter om denna släkt finns i  
 
Källan:
 
Tore Hållander
Vägen in i sockenkyrkan
De uppländska vallonernas religiösa assimilation 1636-1693  
1999, digitalt 2002

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:170132/FULLTEXT01.pdf